การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1) เพื่อประเมินหลักสูตรวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาสื่อนฤมิต (หลักสูตร
ปรับปรุง พ.ศ. 2554) คณะวิทยาการสารสนเทศ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม 3 ด้าน ได้แก่ ด้านบริบท ด้านปัจจัยเบื้องต้น
และด้านกระบวนการ 2) เพื่อศึกษาจุดเด่น จุดด้อย ปัญหา ความต้องการของหลักสูตร แนวทางการพัฒนาหลักสูตรและ
กระบวนการจัดการเรียนการสอนของหลักสูตร กลุ่มเป้าหมายที่ใช้การวิจัยได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง จำนวน 23 คน
ได้แก่ อาจารย์ผู้สอนจำนวน 5 คน และนิสิตปีการศึกษา 2556 จำนวน 18 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล
ได้แก่ แบบสอบถามความคิดเห็นสำหรับอาจารย์ผู้สอนและนิสิตต่อหลักสูตร สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ร้อยละ
ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยปรากฏดังนี้ การประเมินหลักสูตรตามความคิดเห็นของอาจารย์ผู้สอนและ
นิสิตโดยรวมทั้ง 3 ด้าน มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านสรุปผลได้ดังนี้ 1) ผลการประเมินด้าน
บริบทโดยรวมมีความเหมาะสมระดับมากที่สุด 2) ผลการประเมินด้านปัจจัยเบื้องต้นโดยรวมมีความเหมาะสมระดับมาก
และ 3) ผลการประเมินด้านกระบวนการโดยรวมมีความเหมาะสมระดับมาก
This study aimed 1) to evaluate the effectiveness of Master of Science Program in New Media
(Revised Curriculum 2011), offered by Faculty of Informatics, M ahasarakham University, in three
dimensions including: (1) Context (2) Input and (3) Process; and 2) to explore the strength, weakness,
difficulty, and the needs toward the program, and the guideline for the program improvement. In this
study, 23 participants were selected with the purposive sampling method including 5 lecturers and 18
students in an academic year of 2013. The questionnaire form was used as a research tool to assess the
participant’s attitude toward Master of Science Program in New Media (Revised curriculum 2011), and the statistical methods used for the data analysis
were percentage, mean, and standard deviation.
The study’s outcome was found as follows:
According to the evaluation on Master of Science
in New Media (Revised Curriculum 2011), Faculty
of Informatics, Mahasarakham University, in three
dimensions, the participant’s attitude was rated
at a very high level. In term of a single dimension,
the outcome could be described as below, 1) In
term of the context evaluation, the participant’s
overall attitude was rated with the highest score
2) In term of the input evaluation, the participant’s
overall attitude was rated with high score and 3) In
term of the process evaluation, the participant’s
overall attitude was rated with high score.