การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างกรอบการประเมินสมรรถนะด้านการจัดการเรียนรู้และการรู้วิชาเฉพาะด้าน
ของนกั ศกึ ษาครภู าษาไทย 2) สรา้ งแบบประเมนิ สมรรถนะดา้ นการจดั การเรยี นรแู้ ละการรวู้ ชิ าเฉพาะดา้ นของนกั ศกึ ษาครู
ภาษาไทย 3) หาดัชนีความสอดคล้องของกรอบการประเมินสมรรถนะด้านการจัดการเรียนรู้ และศึกษาผลสัมฤทธิ์ด้านการ
เรียนรู้เฉพาะด้านของนักศึกษาครูภาษาไทย ประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นนักศึกษาคณะครุศาสตร์ สาขาวิชาภาษาไทย
จำนวน 78 คน กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาได้มาจากการเลือกสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) เป็นนักศึกษาสาขาวิชา
ภาษาไทย จำนวน 30 คน ในกิจกรรมการเตรียมความพร้อมด้านการสอนด้วยการทดลองสอนแบบจุลภาคใช้เวลาเรียนต่อเนื่อง
15 สัปดาห์ ระหว่างเดือนสิงหาคม พ.ศ. 2558 – มีนาคม พ.ศ. 2559 ผลการวิจัยพบว่า 1) กรอบการประเมินสมรรถนะด้าน
การจัดการเรียนรู้ ท่ผี ้วู ิจัยสร้างข้นึ มีความเหมาะสมและมีความน่าเช่อื ถือของเกณฑ์การประเมินและตัวช้วี ัดในระดับสูง จึง
สามารถนำไปประเมินสมรรถนะด้านการจัดการเรียนรู้ของนักศึกษาครู หลักสูตรครุศาสตรบัณฑิต สาขาภาษาไทยได้ 2) การ
วิเคราะห์ผลสัมฤทธิ์ด้านการรู้วิชาเฉพาะด้านของนักศึกษาครูภาษาไทย พบว่าคะแนนสอบการรู้วิชาเฉพาะด้านภาษาไทยของ
ผู้เรียนหลังเรียนสูงกว่าคะแนนเกณฑ์ (ร้อยละ 70) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purpose of this research was to (1) develop framework of competency assessment on
learning management and specific content knowledge for Thai student teachers, (2) develop competency
assessment form on learning management and specific content knowledge of Thai student teachers
(3) investigate the Rater Agreement Index (RAI) of framework of competency assessment on learning
management and achievement of specific content knowledge of Thai student teachers. The population
in this research was 78 student teachers in the Thai program, Faculty of Education and Sample was 30
Thai student teachers in the Thai Program, Faculty of Education, who were obtained by Simple Random -teaching instruction was undertaken across 15
weeks during August 2015 to March 2016. The research
findings revealed as follows: 1) The framework of
competency assessment on learning management
created by researcher was highly suitable and
reliable in respect of criterion of assessment and
indicator, which could be implemented in
competency assessment of student teachers of
Degree of Education, Program in Thai. 2) The results
of achievement in knowledge of specific content of
Thai Language indicated that the student teachers’
achievement score after learning was higher than
the criterion score of 70% at the 0.05 level of
statistical significance.