การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายศึกษา 1) ระดับภาวะผู้นำเชิงวิสัยทัศน์ของผู้บริหารสถานศึกษา 2) ระดับสมรรถนะการปฏิบัติงานของครูในโรงเรียน และ 3) ความสำสำพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำเชิงวิสัยทัศน์ของผู้บริหารสถานศึกษากับสมรรถนะการปฏิบัติงานของครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบุรีรัมย์ เขต 3 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ครู จำนวน 331 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ สอบถามเกี่ยวกับภาวะผู้นำเชิงวิสัยทัศน์ของผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 3 ด้าน ที่มีค่าความเชื่อมั่น .97 และสอบถามสมรรถนะการปฏิบัติงาน ของครู จำนวน 5 ด้าน ที่มีค่าความเชื่อมั่น .98 วิเคราะห์ ข้อมูลโดยใช้วิธีแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และหาค่าสัมประสิทธิ์ สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า
1.ภาวะผู้นำเชิงวิสัยทัศน์ของผู้บริหารสถานศึกษาโดยรวม และรายด้านอยู่ในระดับมาก
2.สมรรถนะการปฏิบัติงาน ของครูโดยรวม และรายด้านอยู่ในระดับมาก
3. ภาวะผู้นำเชิงวิสัยทัศน์ของผู้บริหารสถานศึกษา กับสมรรถนะการปฏิบัติงาน ของครู มีความสัมพ์กันทางบวกในระดับสูง อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01
The purpose of this research was to study 1) the level of visionary leadership of school administrators 2) the level of work performance competency of teachers 3) the relationship between Visionary leadership of school administrators and work performance competency of teachers in schools under Buriram Primary Educational Service Area Office 3. The sample used in this research were 331 teluchers. The research instrument was a 5-level-rating scale questionnaire of 3 visionary leadership of school administrators with the reliabilities of .97 and 5 work performance competency of teachers with the reliabilities of .98 The data were analyzed by frequency, percentage, mean, standard deviation and Pearson 's product-moment correlation coefficient. The study results found that:
1.The level of visionary leadership of school administrators was at a high level both Overall and each aspect.
2. The level of work performance competency of teachers was overall at a high level both overall and each aspect.
3. The level of visionary leadership of school administrators and work performance competency of teachers were found positive correlations at a high level with statistical significance at. 01.