การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาข้อมูลพื้นฐานสำหรับการพัฒนาหลักสูตรท้องถิ่น (2) สร้างหลักสูตรท้องถิ่น (3) ทดลองใช้หลักสูตรท้องถิ่น และ (4) ประเมินผลการทดลองใช้หลักสูตรท้องถิ่น ตามกระบวนการพัฒนาหลักสูตรของทาบา 4 ขั้นตอน คือ การศึกษาและสำรวจข้อมูลพื้นฐาน การพัฒนาและประเมินคุณภาพโครงรา่งหลักสูตรท้องถิ่น การทดลองใช้หลักสูตรท้องถิ่น และการประเมินผลการทดลองใช้หลักสูตรท้องถิ่นกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ ในการนำหลักสูตรไปทดลองใช้ คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ปีการศึกษา 2557 เครื่องมือที่ใช ้ในการวิจัย ประกอบด้วย แบบสอบถามความต้องการนำภูมิปัญญาท้องถิ่น มาใช้ในการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ แบบสัมภาษณ์ความคิดเห็นของปราชญ์ชาวบ้าน แบบประเมินความเหมาะสมและความ
สอดคล้องขององค์ประกอบหลักสูตรท้องถิ่น แผนการจัดการเรียนรู้ วิเคราะห์ข้อมูลโดย หาค่าดัชนีความสอดคล้อง ค่าเฉลี่ย และค่าความเบี่ยงเบมาตรฐานผลการวิจัย พบว่า หลักสูตรมีองค์ประกอบเหมาะสมและสอดคล้อง ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนจากการทดสอบหลังเรียนสงูกว่าก่อนเรียน การประเมินผลกิจกรรมอยู่ในระดับดี และผลการสอบถามความคิดเห็นของผู้เรียน ปราชญ์ชาวบ้าน อยู่ในระดับมากและมากที่สุด
This research aims to purposes of this research were to (1) study fundamental information contributing to the development of local curriculum (2) Develop the local curriculum (3) trial the implementation of the developed local a curriculum, and (4) evaluate the implementation trial of the developed local curriculum. The research was undertaken by ways of research and development following Taba’s Curriculum Development Process consisting of four stages namely a study and survey of fundamental information, a construction and quality assessment of the draft curriculum, and an evaluation of curriculum. Population for the trial of the developed curriculum implementation comprised 3students at Bankouwvittayayon School studying in semester 1 of the academeic year 2014. Research instruments included a survey questionnaire on the community needs for taking local wisdom on thai silk into learning activities provision, an interview schedule on the opinions and needs of local wise men, an evaluation form on the appropriateness and consistency of local curriculum components, lesson plan, learning achievement tests, an evaluation form on activities performance, a questionnaire on the opinions of student, teacher, , and local wise men. Research data were analyzed using IOC, Mean, and Standard Deviation, learning provision, learning achievements by posttest scores were higher than the pretest ones, and the opinions of students, and local wise men were at highest levels.