dc.contributor.advisor |
Chookiat Jarat |
en_US |
dc.contributor.author |
ศิวากร, พิลาล้ำ |
|
dc.date.accessioned |
2020-07-14T02:17:45Z |
|
dc.date.available |
2020-07-14T02:17:45Z |
|
dc.date.issued |
2563 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/6526 |
|
dc.description.abstract |
บทคัดย่อ การวิจัยกึ่งทดลองนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) หาประสิทธิภาพของแผนการสอนโดยใช้บัตรภาพเพื่อการพัฒนาการเรียนรู้คำศัพท์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 75/75 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนโดยใช้บัตรภาพเพื่อการพัฒนาการเรียนรู้คำศัพท์ 3) ตรวจสอบความคงทนในการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนโดยใช้บัตรภาพ 4) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่มีต่อการเรียนรู้โดยใช้บัตรภาพเพื่อการพัฒนาการเรียนรู้คำศัพท์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 13 คน ซึ่งเรียนวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐาน (อ15102) ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2560 โรงเรียนบ้านหนองครก อำเภอสตึก จังหวัดบุรีรัมย์ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา เขต 4 ได้มาโดยการสุ่มอย่างง่าย โดยใช้โรงเรียนเป็นหน่วยในการสุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ บัตรภาพ แผนการจัดการเรียนรู้ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และแบบสอบถามความพึงพอใจ สถิติทีใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ Dependent Sampling t-test โดยกำหนดค่านัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ผลการศึกษาว่า 1. แผนการสอนโดยใช้บัตรภาพเพื่อการพัฒนาการเรียนรู้คำศัพท์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 79.33/78.85 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด 75/75 2. นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนโดยใช้บัตรภาพเพื่อการพัฒนาการเรียนรู้คำศัพท์มีผลผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 3. นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 มีความคงทนในการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษหลังเรียนโดยใช้บัตรภาพเพื่อการพัฒนาการเรียนรู้คำศัพท์ 4. นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 มีความพึงพอใจต่อการเรียนโดยใช้บัตรภาพเพื่อการพัฒนาการเรียนรู้คำศัพท์ อยู่ในระดับมากที่สุด ผลการศึกษาจะเป็นข้อมูลสำคัญสำหรับครูและนักเรียนในการพัฒนาการเรียนการสอนคำศัพท์เพื่อพัฒนาทักษะการฟังภาษาอังกฤษในฐานะภาษาต่างประเทศที่มีประสิทธิภาพต่อไป |
en_US |
dc.description.sponsorship |
This quasi-experimental study aimed: 1) to investigate the efficiency of lesson plans using Flashcards to Improve Vocabulary Learning in Prathomsuksa 5 students based on the criterion set at 75/75; 2) to compare the students’ learning achievement before and after learning through flashcards to improve vocabulary learning in Prathomsuksa 5 students; 3) to check students’ retention about English vocabulary after learning through flashcards; and 4) to examine the students’ satisfaction toward vocabulary learning via flashcards for Prathomsuksa 5 students. The samples in this study were 13 Prathomsuksa 5 students who took fundamental English course (EN 15102) in the second semester of academic year 2017 at Bannongkrok School, Satuk district, Buriram Province under Buriram, primary Educational Service Area Office4, selected by using simple random sampling by using school at the sampling unit. The research instruments were flashcards, lesson plans, achievement tests, and the satisfaction questionnaire. The statistics used to analyze the data were percentage, mean, standard deviation, and dependent samples t-test. The finding of this study were: as follows; 1. The efficiency of lesson plans using Flashcards to Improve Vocabulary Learning in Prathomsuksa 5 students was 79.33/78.85 which was higher than the criterionset at 75/75 2. The students who learned vocabulary through flashcards had higher learning achievement on the post-test mean scores than in the pre-test mean scores with statistically significant difference at .01 level. 3. The students has retention about English vocabulary after learning through flashcards 4. The students’ satisfactions toward vocabulary learning via flashcards were at the most satisfactory level. The findings can be significant for teachers and students to develop vocabulary lesson in order to improve the listening skills in EFL settings effectively. |
en_US |
dc.language.iso |
th_TH |
en_US |
dc.publisher |
มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ |
en_US |
dc.subject |
ผลของการใช้บัตรภาพเพื่อพัฒนาการเรียนรู้คำศัพท์และความคงทนสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 |
en_US |
dc.title |
ผลของการใช้บัตรภาพเพื่อพัฒนาการเรียนรู้คำศัพท์และความคงทนสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 |
en_US |
dc.title.alternative |
Effects of Using Flashcards to Improve Vocabulary Learning and Retention for Prathomsuksa 5 students |
en_US |
dc.type |
Thesis |
en_US |
dc.degree.discipline |
English |
en_US |
dc.degree.level |
Masters' Degree |
en_US |
dc.degree.name |
Master of Arts |
en_US |