การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) กำหนดกระบวนการ พัฒนาระบบสารสนเทศงานการเงินและบัญชีของครูการเงิน ในสถานศึกษาขั้นพื้นฐานขนาดเล็ก 2) ศึกษาประสิทธิภาพ ของกระบวนการพัฒนาระบบสารสนเทศงานการเงินและ บัญชีของครูการเงินในสถานศึกษาขั้นพื้นฐานขนาดเล็ก และ 3) ศึกษาเจตคติของผู้บริหารสถานศึกษาและครูการเงินที่มี ต่อกระบวนการพัฒนาระบบสารสนเทศงานการเงินและบัญชี ของครูการเงินในสถานศึกษาขั้นพื้นฐานขนาดเล็ก กลุ่มเป้า หมายได้มาโดยเลือกแบบเจาะจงเป็นผู้บริหารและครูการเงิน รวม 56 คนจาก 23 โรงเรียนในจังหวัดชัยภูมิ การวิจัยมี 3 ระยะคือ ระยะที่ 1 เป็นการสังเคราะห์เอกสารและงานวิจัย ที่เกี่ยวข้อง และศึกษาสภาพการดำเนินงานด้านการเงินและ บัญชีของสถานศึกษาขั้นพื้นฐานขนาดเล็กในจังหวัดชัยภูมิทั้ง 3 เขต จำนวน 248 แห่ง แล้วนำมากำหนดเป็นกระบวนการ พัฒนาระบบสารสนเทศงานการเงินและบัญชี และประเมิน คุณภาพของกระบวนการโดยผู้เชี่ยวชาญจำนวน 18 ท่าน การวิจัยระยะที่ 2 เป็นการนำกระบวนการพัฒนาระบบ สารสนเทศงานการเงินและบัญชีไปทดลองใช้กับสถานศึกษา ขั้นพื้นฐานขนาดเล็กจำนวน 13แห่งวิเคราะห์หาประสิทธิภาพ และปรับปรุงกระบวนการ แล้วนำไปทดลองใช้กับสถานศึกษา ขั้นพื้นฐานขนาดเล็ก จำนวน 15 แห่ง จากนั้นวิเคราะห์หา ประสิทธิภาพของกระบวนการพัฒนาสารสนเทศงานการเงิน และบัญชี ระยะที่ 3 ศึกษาเจตคติของผู้บริหารสถานศึกษา และครูการเงินที่มีต่อกระบวนการพัฒนาระบบสารสนเทศ งานการเงินและบัญชี ดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลโดย การสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง การสังเกตการปฏิบัติงาน การประเมินประสิทธิภาพผลงาน การประเมินผลการเรียนรู้ ของครูการเงิน การสะท้อนผลการปฏิบัติ และการสอบถาม ความคิดเห็นเกี่ยวกับเจตคติ
ผลการวิจัยพบว่า 1) กระบวนการพัฒนาระบบ สารสนเทศงานการเงินและบัญชีของครูการเงินในสถานศึกษาขั้นพื้นฐานขนาดเล็ก มี 6 ขั้น 18 องค์ประกอบ ได้แก่ ขั้นที่ 1 กำหนดนโยบายและผู้รับผิดขอบ มี 2 องค์ประกอบ ขั้นที่ 2 จัดเตรียมความพร้อมครูการเงิน มี 3 องค์ประกอบ ขั้นที่ 3 กำหนดแนวทางพัฒนาระบบสารสนเทศงานการเงิน และบัญชี มี 5 องค์ประกอบ ขั้นที่ 4 ออกแบบโปรแกรม ระบบบัญชี มี 4 องค์ประกอบ ขั้นที่ 5 นำโปรแกรมระบบ บัญชีไปใช้ มี 3 องค์ประกอบ และ ขั้นที่ 6 สะท้อนผลการ ปฏิบัติ มี 1 องค์ประกอบ 2) ผลการศึกษาประสิทธิภาพของ กระบวนการพัฒนาระบบสารสนเทศงานการเงินและบัญชีของครูการเงินในสถานศึกษาขั้น พื้นฐานขนาดเล็ก พบว่ากระบวนการพัฒนาระบบสารสนเทศงานการเงิน และบัญชีของครูการเงินในสถานศึกษาขั้นพื้นฐานขนาดเล็กมีประสิทธิภาพผ่านเกณฑ์ที่กำหนด ครูการเงินมีผลการเรียนรู้ผ่านเกณฑ์การประเมิน และ 3) ผลการศึกษาเจตคติของผู้บริหารสถานศึกษาและครูการเงิน พบว่า ผู้บริหารสถานศึกษาและครูการเงินมีเจตคติต่อกระบวนการพัฒนาระบบสารสนเทศงานการเงินและบัญชีของครูการเงินในสถานศึกษาขั้นพื้นฐานขนาดเล็กอยู่ในระดับมาก
The purposes of this research were to: 1) de-termine the development process of financial and accounting information systems in the small basic education schools, 2) study the efficiency of the development process of financial and accounting information systems in the small basic education schools, and 3) study the attitudes of school administrators and financial teachers toward the development process of financial and accounting information systems in the small basic education schools. The samples of this study were 56 school administrators and financial teachers from 23 schools in Chaiyaphum province, selected by purposive sampling. The methodology of the research consisted of 3 phases: Phase 1- the synthesis of the documents and related literatures and the conditions of financial and accounting administration in 248 small basic education schools in all 3 educational areas in Chaiyaphum province. The synthesized data were taken to determine the development process of financial and accounting information systems. The efficiency of the development process was assessed by 18 experts; Phase 2- the development process of financial and accounting information systems was tried out with 13 small basic education schools and analyzed to find out the efficiency and improved the process, and; Phase 3- the development process of financial and accounting information systems was tested with 15 small basic education schools. Then the process was analyst to find out the efficiency. The data were collected by using semi-structured interviews, work performance observation, work effectiveness assessment achievement assessment of financial teachers, working reflection, and satisfaction questionnaire.
The findings could be summarized as follows: 1. The development process of financial and accounting information systems for small basic education schools consisted of 6 steps and 18 components, including step 1 - making policy and responsible people with 2 components, step
2 - providing financial teacher’s readiness with 3 components, step 3 - setting the development process of financial and accounting information systems with 5 components, step 4 - designing financial system program with 4 components, step 5 - taking the financial system program to use with
3 components, and step 6 - reflecting the results with 1 component. 2. The results of the study of effectiveness of the development process of financial and accounting information systems for small basic education schools showed that the process was effective and passed the criteria, and the financial teachers’ learning achievement passed toward the development process of financial and the evaluation criteria. 3. The results of the study of accounting information systems for small basic the school administrators’ and financial teachers’ education schools, attitudes showed that they had good attitudes