ระบบคลังข้อมูลทางวิชาการ BRU

การใช้กิจกรรมค่ายภาษาอังกฤษเพื่อส่งเสริมแรงจูงใจในการเรียนรู้ภาษาอังกฤษของ นักเรียนและความคิดสร้างสรรค์ของนักศึกษาครู

Show simple item record

dc.contributor.author ปณชนก, ชาญไววิทย์
dc.date.accessioned 2019-08-09T07:42:44Z
dc.date.available 2019-08-09T07:42:44Z
dc.date.issued 2560
dc.identifier.citation รมยสาร. ปีที่ 14 ฉบับที่ 1 (ม.ค.-เม.ย. 2559) : หน้า 29-36 en_US
dc.identifier.uri http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/5354
dc.description.abstract การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบระดับความคิดสร้างสรรค์ของนักศึกษาก่อนและหลังการใช้กิจกรรม ค่ายภาษาอังกฤษในการเรียนวิชาการทดลองสอน 2 2) เปรียบเทียบระดับแรงจูงใจในการเรียนรู้ภาษาอังกฤษของนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาก่อนและหลังการเข้าร่วมกิจกรรมค่ายที่จัดโดยนักศึกษากลุ่มเป้าหมาย 3) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้น มัธยมศึกษาที่มีต่อกิจกรรมค่ายที่จัดโดยนักศึกษากลุ่มเป้าหมาย และ 4) ศึกษาความคิดเห็นของนักศึกษากลุ่มเป้าหมายที่มีต่อ กระบวนการเรียนการสอนที่ใช้กิจกรรมค่ายภาษาอังกฤษ กลุ่มเป้าหมายได้แก่ นักศึกษาชั้นปีที่ 4 หลักสูตรครุศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาอังกฤษ (5 ปี) คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2557 จำนวน 38 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ รายละเอียดของรายวิชา (มคอ.3) วิชาการทดลองสอน 2 และหลักสูตรการฝึกอบรมเชิง ปฏิบัติการการจัดกิจกรรมค่ายภาษาอังกฤษ แบบสอบถามแรงจูงใจในการเรียนรู้ภาษาอังกฤษของนักเรียนระดับมัธยมศึกษา แบบประเมินกิจกรรมค่ายภาษาอังกฤษสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา แบบวัดความคิดสร้างสรรค์ของนักศึกษากลุ่มเป้า หมาย แบบสอบถามสำรวจความคิดเห็นต่อหลักสูตรฝึกอบรม และแบบประเมินการสอนของอาจารย์ออนไลน์ การวิเคราะห์ ข้อมูลใช้ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน พบว่าหลังการใช้กิจกรรมค่ายภาษาอังกฤษในการเรียน นักศึกษา กลุ่มเป้าหมาย มีระดับความคิดสร้างสรรค์สูงขึ้นจากระดับตํ่ากว่าเกณฑ์ (ร้อยละ 41.79) เป็นระดับดีมาก (ร้อยละ 78.33) มีความคิดเห็นว่าการเรียนโดยใช้กิจกรรมค่ายภาษาอังกฤษมีประสิทธิภาพสูงมาก (ค่าเฉลี่ย 4.71) และหลักสูตรฝึกอบรมที่ ใช้ในกระบวนการเรียนการสอน มีประสิทธิภาพสูงมาก (ค่าเฉลี่ย 4.66) นักเรียนมัธยมศึกษาที่เข้าร่วมกิจกรรมมีระดับแรง จูงใจในการเรียนรู้ภาษาอังกฤษสูงขึ้น จากระดับปานกลาง (ค่าเฉลี่ย 3.27) เป็นระดับมาก (ค่าเฉลี่ย 4.44) และมีความคิด เห็นว่ากิจกรรมค่ายภาษาอังกฤษมีประสิทธิภาพสูง (ค่าเฉลี่ย 4.37) en_US
dc.description.abstract This study aimed to 1) compare the student teachers’ creative thinking before and after the use of the English camp activities in the Teaching Practice 2 course, 2) compare the lower secondary school students’ English learning motivation before and after participating in the English day camp organized by the student teachers, 3) examine the lower secondary school students’ opinions on the English day camp activities, and 4) examine the student teachers’ opinions on the use of English camp activities in the Teaching Practice 2 course. The target group comprised 38 fourth-year-English-major students (5-year program), the Faculty of Education, Chiang Mai Rajabhat University, in the second semester of the 2014 academic year. The experimental instruments were a course syllabus of the Teaching Practice 2 course, in regards to Thai Qualifications Framework for Higher Education (TQF3), and a workshop syllabus on English camp organisation. The data collecting instruments were a lower secondary school students’ English learning motivation questionnaire, an English day camp evaluation form, a student teachers’ creative thinking test, a student teachers’ opinion questionnaire on the English camp workshop, and an online teaching evaluation form. The collected data were analyzed using average, percentage and standard deviation. The findings of this study were that after the use of English camp activities in the Teaching Practice course, the student teachers’ creative thinking had increased from a “fail” level (41.79%) to a “very good” level (78.33). Their opinions on the use of English camp activities in the Teaching Practice 2 course was at a highest level, with an average of 4.71, and that of the English camp workshop syllabus used in the course was also at a highest level, with an average of 4.66. After participating in the English day camp organized by the student teachers, the lower secondary school students’ English learning motivation had increased from a moderate level, with an average of 3.27, to a high level, with an average of 4.44. Their opinion on the English camp activities was at a high level, with an average of 4.37. en_US
dc.language.iso th_TH en_US
dc.publisher มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ en_US
dc.subject การใช้กิจกรรมค่ายภาษาอังกฤษเพื่อส่งเสริมแรงจูงใจในการเรียนรู้ภาษาอังกฤษของ นักเรียนและความคิดสร้างสรรค์ของนักศึกษาครู en_US
dc.title การใช้กิจกรรมค่ายภาษาอังกฤษเพื่อส่งเสริมแรงจูงใจในการเรียนรู้ภาษาอังกฤษของ นักเรียนและความคิดสร้างสรรค์ของนักศึกษาครู en_US
dc.title.alternative The Use of English Camp Activities as a Strategy for Increasing Students’ Motivation and Enhancing Student Teachers’ Creativity en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics