การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาประวัติ
และความเป็นมาของชาวเหวียต เกี่ยว ที่อาศัยอยู่ในภาค
อีสาน สภาพปัจจุบันและปัญหาในการดำเนินชีวิตของ
ชาวเหวียต เกี่ยว ในภาคอีสาน และศึกษาอัตลักษณ์และ
กระบวนการปรับตัวในการดำเนินชีวิตของชาวเหวียต เกี่ยว
ในภาคอีสาน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือ
แบบสำรวจ แบบสังเกต แบบสัมภาษณ์ และแบบสนทนา
กลุ่ม ผลการวิจัยพบว่า ชาวเวียดนามที่อาศัยอยู่ในภาค
อีสานส่วนหนึ่งเป็นคนชาวเหวียต เกี่ยว ที่อพยพมานาน
กว่า 100 ปี นับถือศาสนาพุทธเป็นส่วนใหญ่ และบางกลุ่ม
นับถือศาสนาคริสต์ เชื่อในเรื่องผี วิญญาณ สิ่งศักดิ์สิทธิ์
เหนือธรรมชาติ การแต่งกายคล้ายกับคนจีน ปัญหาที่พบคือ
วัฒนธรรมเริ่มสูญหายไปไม่มีผู้สืบทอด มีการจัดประเพณี
เฉพาะกลุ่มของตัวเอง สังคมและวัฒนธรรมเปลี่ยนไปทำให้
รับประเพณีของชาติอื่นเข้ามาผสมกับประเพณีดั้งเดิม อัต
ลักษณ์และกระบวนการปรับตัวในการดำเนินชีวิตของชาว
เหวียต เกี่ยว ในภาคอีสาน พบว่า ชาวเหวียต เกี่ยว ในภาค
อีสานมีการปรับตัวในลักษณะของการตั้งถิ่นฐานบ้านเรือน
ภาษา การแต่งกาย อาหาร ศาสนา ความเชื่อ ประเพณีและ
พิธีกรรม เพื่อการดำเนินชีวิตอยู่ในสังคมได้อย่างปกติสุข
This research was aimed to study the history and background of Viet Kieu people in the north
east of Thailand, current conditions and problems with the way of life in Viet Kieu communities and
study the identity and adaptation processes of Viet Kieu people in Isan. Data were collected by survey,
observation, interview and focus group discussion. According to the results, Vietnamese immigrants
who have been living in the northeast of Thailand for more than 100 years are called Viet Kieu. They
dressed like the Chinese, spoke Vietnamese and believed in Buddhism, Christianity, spirits and supernatural
phenomena. The conditions of life of Viet Kieu in the northeast of Thailand have changed due
to economic and technological developments. Modern Viet Kieu could speak Thai-Isan, Central-Thai,
Vietnamese and other languages. They dressed modernly in daily-life and dressed in Vietnamese national
dress for special ceremonies or events. The beliefs and religion of Viet Kieu have changed over time.
The modern Viet Kieu in the northeast of Thailand have changed their way of life in order to survive in
different social cultures and traditions of the Thai-Isan region and to improve their quality of life and
social status.