บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ที่มาของสำนวนไทยเพื่อเชิงอำนาจ การวิจัยครั้งนี้ใช้วิธีการวิจัย
เชิงคุณภาพ แต่เพิ่มค่าร้อยละ โดยการวิเคราะห์ที่มาของสำนวนไทยเพื่อเชิงอำนาจ จำนวน 7,936 สำนวน คัดเลือก
กลุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจงตามแนวคิดของ มิเชล ฟูโกต์ ได้ 1,326 สำนวน ผลการวิจัยพบว่า 1) สำนวนไทยเพื่อ
เชิงอำนาจที่เกี่ยวกับความเป็นไปของสังคมพบเพื่อเชิงอำนาจจำนวน 888 สำนวน คิดเป็นร้อยละ 66.96 จำแนกได้ 9
ประเด็น คือ (1) หน้าที่การงาน (2) การติดต่อสื่อสาร (3) การคมนาคม (4) การติดสินบน (5) การกลั่นแกล้ง (6) การ
ทรยศคดโกง (7) การดำรงชีวิตของคนในสังคม (8) การทำมาหากิน (9) ข้อคิดข้อเตือนใจเกี่ยวกับการดำรงชีวิต 2)
สำนวนไทยเพื่อเชิงอำนาจมีที่มาเกี่ยวกับวัฒนธรรมและประเพณีพบเพื่อเชิงอำนาจจำนวน 273 สำ นวน คิดเป็นร้อยละ
20.58 จำแนกได้ 6 ประเด็น คือ (1) วัฒนธรรมประเพณี (2) ความเชื่อทางศาสนา (3) ด้านไสยศาสตร์ (4) การปกครอง
คน (5) การแบ่งชนชั้น (6) หลักกฎหมาย 3) สำนวนไทยเพื่อเชิงอำนาจมีที่มาเกี่ยวกับอุปนิสัยและความประพฤติพบเพื่อ
เชิงอำนาจจำนวน 165 สำนวน คิดเป็นร้อยละ 12.44 จำแนกได้ 2 ประเด็น คือ (1) อุปนิสัยใจคอ (2) ความประพฤติ
ของคนทั่วไปในสังคม
The purpose of the current study was to analyze origins of power in Thai expressions.The
study was conducted in the qualitative design supported by numerical data, percentage. 7,936 epigrams
having characteristic of power expressions were analyzed. The samples of 1,326 expression
were selected by the purposive sampling method and analyzed by the principles of Michel Foucault.
The results of the study showed 3 categories of power in Thai expressions including 1) 888 (66.96%)
Thai expressions related to power in society that can be categorized into 9 issues which were (1)
careers, (2) communication, (3) transportation, (4) bribe, (5) persecution, (6) corruption, (7) Thai ways
of life, (8) livelihood, and (9) life mottos; 2) 273 (20.58). Thai expression. related to power in cultures
and traditions that can be categorized in to 6 issues which were (1) cultures and traditions, (2) religious
believes, (3) superstition, (4) governance, (5) social stratification, and (6) rules of law; and 3)165 (12.44%). Thai expressions related to power
in people personalities that can be categorized
into 2 issues which were (1) personalities and (2)
social values.