การ วิจัยเรื่องเรื่องสมรรถนะของผู้บริหารองค์การบริหารส่วนตำบลในจังหวัด บุรีรัมย์ โดยการใช้เกณฑ์คุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐ มีวัตถุประสงค์ในการศึกษาดังนี้ 1) เพื่อศึกษาสมรรถนะของผู้บริหาร ประกอบด้วย การบริหารคน นวัตกรรมการปฏิรูประบบการจัดการ การบริหารงานมุ่งผลสัมฤทธิ์ 2) เพื่อศึกษาเกณฑ์คุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐ ประกอบด้วย การนำองค์กร การวางแผนเชิงยุทธศาสตร์ การให้ความสำคัญกับผู้รับบริการและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย การวัด การวิเคราะห์ และการจัดการความรู้ การมุ่งเน้นทรัพยากรบุคคล การจัดการกระบวนการ 3) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างสมรรถนะของผู้บริหารกับเกณฑ์คุณภาพการบริหาร จัดการภาครัฐ 4) เพื่อแสวงหาแนวทางให้องค์การบริหารส่วนตำบลในจังหวัดบุรีรัมย์ บรรลุผลด้านสมรรถนะของผู้บริหารด้วยการใช้เกณฑ์คุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐ
การศึกษาครั้งนี้เป็นการศึกษาแบบผสม (Mixed Methods Research) ประกอบด้วย การใช้ระเบียบวิธีวิจัยในเชิงปริมาณ (Quantitative Research) และวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) กลุ่มตัวอย่างที่ได้กำหนดไว้สำหรับการวิจัยในเชิงปริมาณ คือ ผู้บริหารฝ่ายการเมือง ประกอบด้วย ประธานสภา อบต. รองประธานสภา อบต. นายก อบต. รองนายก อบต. และผู้บริหารฝ่ายข้าราชการส่วนท้องถิ่น ประกอบด้วย ปลัด อบต. และรองปลัด อบต. หัวหน้าหน่วยงานในระดับกลาง และหัวหน้าหน่วยงานในระดับปฏิบัติการ จำนวน 321 คน และกลุ่มตัวอย่างผู้ให้ข้อมูลสำคัญสำหรับวิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ ได้แก่ ประธานสภา อบต. นายก อบต. และผู้บริหารฝ่ายข้าราชการองค์การบริหารส่วนตำบล จำนวน 15 คน
ผลการวิจัยพบว่า สมรรถนะของผู้บริหารองค์การบริหารส่วนตำบลในจังหวัดบุรีรัมย์ โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านได้แก่ การบริหารคน นวัตกรรมการปฏิรูปการจัดการ และการบริหารงานมุ่งผลสัมฤทธิ์ อยู่ในระดับมากทุกด้าน และเกณฑ์คุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐ โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านได้แก่ การนำองค์กร การวางแผนเชิงยุทธศาสตร์ การให้ความสำคัญกับผู้รับบริการและผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย การมุ่งเน้นทรัพยากรบุคคล การจัดการกระบวนการ อยู่ในระดับมากทุกด้าน การวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยเกณฑ์คุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐกับ สมรรถนะของผู้บริหารองค์การบริหารส่วนตำบลในจังหวัดบุรีรัมย์ พบว่า ปัจจัยเกณฑ์คุณภาพการบริหารจัดการภาครัฐทั้ง 6 ด้าน มีความสัมพันธ์กับสมรรถนะของผู้บริหารองค์การบริหารส่วนตำบลในจังหวัด บุรีรัมย์ ในเชิงบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01
ข้อเสนอแนะเชิงนโยบายหรือการนำผลการวิจัยไปใช้ประโยชน์ คือ 1) ผู้บริหารองค์การบริหารส่วนตำบลในจังหวัดบุรีรัมย์ ควรมีการปรับตัวหรือการเปลี่ยนแปลงวิธีการปฏิบัติงานให้เข้ากับเหตุการณ์ บุคคล หรือกลุ่มบุคคล 2) ผู้บริหารต้องมีการกำหนด นโยบาย วิสัยทัศน์ พันธกิจ แผนยุทธศาสตร์ แผนปฏิบัติการ เพื่อรองรับการเปลี่ยนแปลงจากการยกฐานะจากองค์การบริหารส่วนตำบล (อบต.) เป็นเทศบาลในอนาคตอย่างเป็นรูปธรรม 3) ผู้บริหารควรเพิ่มบทบาทในด้านการส่งเสริมการเรียนรู้ภายในองค์กรเพื่อพัฒนา ให้องค์กรได้เป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ เพื่อสร้างทัศนคติที่ดีต่อการทำงานและลดความขัดแย้งภายในองค์กร อันจะเป็นแนวทางการบริหารงานเพื่อสร้างความเป็นเลิศ
The purposes of this research were 1) to study the administrators’ competency consisting of people administration, innovation of management reform and results based management, 2) to study the criteria of public sector management quality consisting of organization leading, strategic planning, placing importance on customer and stakeholder, measure, analysis, knowledge management, focusing on human resources, and process management, 3) to study the relationship between the administrators’ competency and the criteria of public sector management quality, and 4) to find out the guidelines for sub-district administrative organization in Buriram province to achieve the administrators’ competency using the criteria of public sector management quality.
This research was mixed methods researchwhich comprised the quantitative research and qualitative research. The samples used in the quantitative research were 321 political administrators of sub-district administrative organization consisting of council presidents, council vice-presidents, chairmen and vice-chairmen, and local servant administrators consisting of chief administrator, deputy chief administrator, subdivision chief and section chief, and the samples used in the qualitative research were 15 people who gave important information consisting of council presidents, chairmen and local servant administrators of sub-district administrative organization.
The results were shown that the administrators’ competency of sub-district administrative organization in Buriram province were at ‘high’ level as a whole. Considering individually, personnel administration, innovation of management reform and results based management were at ‘high’ level. Considering individually, organization leading, strategic planning, placing importance on customer and stakeholder, measure, analysis, knowledge management, focusing on human resources, and process management were all at ‘high’ level. The analysis of the relationship between the criteria factor of public sector management qualityand the administrators’ competency indicated that the six criteria factors of public sector management quality were positively related to the administrators’ competency at statistical significance of 0.01.
The policy suggestions or applying the research results were 1) the administrators of sub-district administration organization in Buriram province should adapt or change the work practices to suit the situations,a person or person group, 2) the administrators had to determine the policy, vision, mission, strategy, and performing plan to how carrying capacity to change from sub-district administration organization to the sub-district municipality in the future substantially, and 3)the administrators should play a role in promoting the learning within the organizations to develop as learning organizations to create good attitude in working and to reduce conflict in organization which are the guidelines on an excellent administration.
The suggestions of this research from the samples were 1) the government should add the appropriate budget for supporting sub-district administrative organization both in the basic structure and the people’s life quality development, and 2) the administrators should use the principles of good governance for financial and personnel administrations to keep the reliability between the administrator of sub-district administrative organizations and people, and should encourage public participation in all dimensions.