การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์1 ประการ ดังนี้1) เพื่อศึกษากระบวนการพัฒนาตนตามหลักพุทธจิตวิทยาเพื่อการตื่นรู้ 2) เพื่อสร้างโมเดลกระบวนการพัฒนาตนตามหลักพุทธจิตวิทยาเพื่อการ ตื่นรู้ 3) เพื่อตรวจสอบความตรงและนำเสนอโมเดลกระบวนการพัฒนาตนตามหลักพุทธจิตวิทยา เพื่อการตื่นรู้ผลการตรวจสอบความสอดคล้องของโมเดลที่พัฒนาขึ้นกับข้อ มูลเชิงประจักษ์พบว่าโมเดลมีความสอดคล้องกับข้อ มูลเชิงประจักษ์ทั้ง 2 โมเดล ดังนี้1) โมเดลกระบวนการพัฒนาตน ตามหลักพุทธจิตวิทยาเพื่อการตื่นรู้ที่มีกัลยาณมิตรของครูในโรงเรียนวิถีพุทธเป็นตัวแปรส่งผ่านมี ความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์เท่ากับ 0.70 และ 0.01 อย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติที่ ระดับ 0.01 และ 2)โมเดลกระบวนการพัฒนาตนตามหลักจิตวิทยาเพื่อการตื่นรู้ที่มีการพัฒนาตนตาม หลักไตรสิกขา เป็นตัวส่งผ่าน เท่ากับ 0.01และ0.97อย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติที่ระดับ 0.01
The purposes of this research were: 1) to study self-development process based on
Buddhist psychology for awakening; 2) to create a model of self-development process based
Buddhist psychology for awakening; and 3) to determine the validity of the developed model. The
consistency check of the developed model with empirical data was found that the model developed
by the researcher was consistent with the empirical data of these two models: 1) The model of selfdevelopment process based on the Buddhist psychology for awakening, having the dedicated and
friendly teachers in the Buddhism-based schools as a transmission variable, was consistent with
the empirical data of 0.70 and 0.01 at the statistically significant levels of 0.01. And 2) the model
developed in line with the threefold training was consistent with the empirical data of 0.01 and
0.97 at the statistically significant levels of 0.01.