This study aimed: 1) to investigate a degree of effectiveness in educational management
based on the frameworks for qualifications at the undergraduate level with public administration
major in Sakon Nakhon Rajabhat University, 2) to analyzed the Confirmatory Factors and develop
the consistency of factors influencing toward effectiveness in educational management based on
the frameworks for qualifications at the Bachelor Degree in Public Administration in Sakon
Nakhon Rajabhat University. A sample used in the study was freshmen, sophomores and juniors
with their major in public administration at Sakon Nakhon Rajabhat University totaling 143
students. A questionnaire of five-Likert type rating scales (with IOC =0.825-9.504, discrimination
power (r) = 0.632-1.254, validity co-efficient = 0.820-0.945) was used to collect the data. Statistics
used in data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, Pearson’s product
moment correlation coefficient confirmatory factor analysis (CFA). Findings of the study revealed
as follows. 1) The effectiveness of educational management based on the frameworks for
qualifications at the undergraduate level with public administration major in Sakon Nakhon
Rajabhat University as a whole was at high level. 2) Model of latent variable measure of
effectiveness in educational management according to the bachelor degree in public
administration. Be consistent with the empirical data. Based on the consistency index include χ2
=
57.676, df = 41, χ2
/df = 1.40, P-Value=.0437, RMSEA = 0.053, CFI = 0.983, TLI = 0.977, SRMR
= 0.035. The factor loadings of the observed variables were between 0.623-0.992 and statistically
significant at .01. the attitude toward public administration in effective domain and cognitive
domain, respectively. Latent variables, satisfaction with education can be predict the effectiveness
of education management according to the bachelor degree in public administration, 43.10% were
statistically significant at the .01 level. The attitude toward public administration can be predict the
effectiveness of educational management according to the bachelor degree in public
administration, 33.00% were statistically significant at .01 level. And the two latent variables
could predict the effectiveness of educational management according to the bachelor degree.
Public administration was 52.60% at the .01 level of significance.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ1) ศึกษาระดับประสิทธิผลการจัดการศึกษาตามมาตรฐานคุณวุฒิระดับปริญญาตรี สาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร 2) วิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันและพัฒนาความตรงของโมเดลปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อประสิทธิผลการจัดการศึกษาตามมาตรฐานคุณวุฒิระดับปริญญาตรี สาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนครกลุ่มตัวอย่างในการวิจัยได้แก่ นักศึกษาชั้น ปีที่1 ชั้น ปีที่2 และชั้น ปีที่3 สาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร จำนวน 143คน เครื่องมือในการวิจัยคือแบบสอบถาม ได้ค่าIOC=0.825-9.504, ค่าอำนาจจำแนกรายข้อ = 0.632-1.254, ค่าความเชื่อมั่น = 0.820-0.945และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ค่าความถี่ค่าร้อยละค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน และการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน (CFA)และการวิเคราะห์โมเดลสมการโครงสร้าง (SEM)ผลการวิจัยพบว่า1) ประสิทธิผลการจัดการศึกษาตามมาตรฐานคุณวุฒิระดับปริญญาตรี สาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร โดยรวมอยู่ในระดับ มาก2) โมเดลการวัดตัวแปรแฝงประสิทธิผลการจัดการศึกษาตามมาตรฐานคุณวุฒิระดับ ปริญญาตรีสาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์มีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์ พิจารณาจากดัชนีความสอดคล้องกลมกลืนประกอบด้วย χ2 = 57.676, df = 41, χ2 /df = 1.40, P-Value=.0437, RMSEA = 0.053, CFI = 0.983, TLI = 0.977, SRMR = 0.035 โดยมีค่าน้ำ หนักองค์ประกอบของ ตัวแปรสังเกตได้อยู่ระหว่าง 0.623-0.992และมีนัยสำคัญ ทุกค่าที่ระดับ .01ค่าน้ำหนักองค์ประกอบที่มีค่าสูงสุดคือ ทัศนคติที่ดีต่อสาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์ด้านการรู้คิดและด้านความรู้สึก ตามลำดับ นอกจากนั้นยังพบว่า ตัวแปรแฝงความพึงพอใจต่อการจัดการศึกษาสามารถทำนายประสิทธิผลการจัดการศึกษาตามมาตรฐานคุณวุฒิระดับปริญญาตรีสาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์ ได้ร้อยละ43.10อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และตัวแปรแฝงทัศนคติที่ดีต่อสาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์ สามารถทำนายประสิทธิผลการจัดการศึกษาตามมาตรฐานคุณวุฒิระดับปริญญาตรีสาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์ ได้ร้อยละ33.00อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และตัวแปรแฝงทั้ง2 ตัวแปรสามารถร่วมกันทำนายประสิทธิผลการจัดการศึกษาตามมาตรฐานคุณวุฒิระดับปริญญาตรีสาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์ ได้ 52.60 % อย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติที่ระดับ .01