ระบบคลังข้อมูลทางวิชาการ BRU

สภาพ ปัญหาและแนวทางพัฒนาการสอนของครูในวิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีนครราชสีมา

Show simple item record

dc.contributor.advisor ศรีเพ็ญ พลเดช en_US
dc.contributor.advisor สิทธิชัย ดีล้น en_US
dc.contributor.author วศิน, เรื่องจันทร์
dc.date.accessioned 2018-08-22T03:19:48Z
dc.date.available 2018-08-22T03:19:48Z
dc.date.issued 2561-08-20
dc.identifier.uri http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/4265
dc.description.abstract การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาสภาพ ปัญหาและแนวทางการพัฒนาการสอนของครู และเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูเกี่ยวกับสภาพการสอนในวิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีนครราชสีมา จำแนกตามประสบการณ์และหมวดวิชาที่สอน โดยศึกษาจากประชากรครู จำนวน 65 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามมีความเชื่อมั่นเท่ากับ .838 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ t -test lndependent ผลการวิจัยพบว่า 1. ความคิดเห็นของครูเกี่ยวกับสภาพการสอนของครูในวิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีนครราชสีมา โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 2. เปรียบเทียบความคิดเห็นของครูเกี่ยวกับสภาพการสอนของครูในวิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีนคราชสีมา จำแนกตามประสบการณ์ โดยรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน 3. เปรียบเทียมความคิดเห็นของครูเกี่ยวกับสภาพการสอนของครูในวิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีนคราชสีมา จำแนกตามหมวดหมูวิชา โดยรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน 4. ความคิดเห็นของครูเกี่ยวกับปัญหาและแนวทางการพัฒนาการสอนของครู พบว่า 1)ด้านปัญหาการสอนของครู คือ แผนการสอนไม่สอดคล้องกับหลักสูตร อุปกรณ์การเรียนการสอนไม่ทันสมัยตามเทคโนโลยี ขาดงบประมาณในด้านการจัดหาสื่อการเรียนการสอน ขาดความรู้ความเข้าในวิธีการวัดผลและประเมินผล สภาพแวดล้อมทั่วไปยังไม่เอื้อต่อการเรียนรู้ 2)ข้อเสนอแนะทางพัฒนาการสอนได้แก่ผู้บริหารและครูควรร่วมกันวางแผนการสอน ควรมีการปรับปรุงหลักสูตรให้ทันสมัยและสอดคล้องกับความเป็นจริง ควรส่งเสริมให้ครูได้ศึกษาต่อเพิ่มพูนความรู้ทักษะและวิทยาการ ควรมีกิจกรรมการมีส่วนร่วมในการเรียนการสอนที่หลากหลายจัดหาสื่อการเรียนการสอนที่ทันสมัยและเทคโนโลยี ผู้บริหารควรติดตามประเมินผลการดำเนินงานอย่างต่อเนื่องควรจัดให้มีห้องสำหรับการพักผ่อน หรือสันทนาการในทุกอาคารเรียน " en_US
dc.description.sponsorship The purposes of this research were to study problems and guidelines for pedagogical development of teachers at Nakhonrachasima College of Agriculture and Technology and to compare the teachers , opinions on pedagogical condition at the college, classified by their experiences and taught subjects. The population of this research consisted of 65 teachers. The research tool was a questionnaire with the reliability of .838. The statistics utilized in this study were percentage, mean, standard deviation, and independent t- test. The research results revealed that: 1. The teachers, opinions on the pedagogical condition was found at a high level. 2. Having compared opinions of the teachers, classifiend by experiences in overall and each aspect, no difference were found in overall and each aspect. 3. Having compared opinions of the teachers, classified by taught subjects, no differences were found in overall and each aspect. 4.Their additional opinions on this issue were as follows: 1) Regarding the teachers, instructional problems, the lesson plans did not go along with the curriculum. Instructional tools were not modern and technology was not used. Adequate budget was not provided for purchasing the instructional materials. Teacher lacked knowledge and understanding of measurement and evaluation methods, and environment was not suitable for learning 2) For recommended guidelines of instructional development, it was discovered that administrators and teachers should set an instructional plan together. Curriculum should be up-to-date and consistent with reality. Teachers should be supported to continue their studies in order to increase their knowledge and skills. Participatory activities with different instructional methods should organized. Modern instructional materials with technology should be provided. School administrators should regularly keep track on evaluating instructional performances, and there should be a room for relaxation or recreation in all school buildings. " en_US
dc.language.iso th_TH en_US
dc.publisher มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ en_US
dc.subject สภาพ ปัญหาและแนวทางพัฒนาการสอนของครูในวิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีนครราชสีมา en_US
dc.title สภาพ ปัญหาและแนวทางพัฒนาการสอนของครูในวิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีนครราชสีมา en_US
dc.title.alternative Problems and Guidelines for Pedagogical Development of Teachers at Nakhonrachasima College of Agriculture and Technology en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.discipline การบริหารการศึกษา en_US
dc.degree.level ปริญญาโท en_US
dc.degree.name ครุศาสตรมหาบัณฑิต en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics