การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์1) เพื่อสร้างกรอบการประเมินสมรรถนะด้านการจัดการ
เรียนรู้ และการรู้วิชาเฉพาะด้านของนักศึกษาครูเทคโนโลยีและนวัตกรรมการศึกษา 2) เพื่อสร้างแบบ
ประเมินสมรรถนะด้าน การจัดการเรียนรู้ และแบบทดสอบการรู้วิชาเฉพาะด้านสำหรับนักศึกษาครู
เทคโนโลยีและนวัตกรรมการศึกษา และ 3) เพื่อวิเคราะห์ดัชนีความสอดคล้องของกรอบการประเมิน
สมรรถนะด้านการจัดการเรียนรู้ของนักศึกษาครูเทคโนโลยีและนวัตกรรมการศึกษา ประชากรเป็น
นักศึกษาชั้นปีที่ 4 สาขาวิชาเทคโนโลยีและนวัตกรรมการศึกษา คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัย
ราชภัฏบุรีรัมย์ จำนวน 150 คน กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาเป็นนักศึกษาชั้นปีที่ 4 สาขาวิชาเทคโนโลยีและ
นวัตกรรมการศึกษา ได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย จำนวน 32 คน ในกิจกรรมการเตรียมความพร้อมด้าน
การสอนด้วยการทดลองสอนแบบจุลภาคใช้เวลาเรียนต่อเนื่อง 15 สัปดาห์ ระหว่างเดือนตุลาคม พ.ศ.
2557-กุมภาพันธ์ พ.ศ.25578
The purpose of this research was to (1) develop assessment framework for
student teachers’ learning management and specific content knowledge in the field
of Technology and Innovation Education, (2) develop assessment observational
record according to the assessment framework with 4 levels of rubric scoring criteria
and construct achievement test for assessing specific content knowledge in the field
of technology and innovation education according to implement micro-teaching
lessons, (3) investigate the Rater Agreement Index (RAI) of the rubric scoring criteria in
the assessment observational record assessed by 3 supervisors to evaluate student
teachers’ teaching performance in technology and innovation education lesson. The
population in this research was the fourth year 150 student' teachers in Technology
and Innovation Education Program at Buriram Ratchabhat University, Faculty of
Education. Teacher preparation in micro-teaching instruction was undertaken across
15 weeks during October 2014 through February 2015 for the fourth year 38 student'
teachers