Abstract:
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้ เพื่อศึกษาปัจจัยเชิงสาเหตุที่มีอิทธิพลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิจัยการศึกษา และเพื่อพัฒนารูปแบบของปัจจัยเชิงสาเหตุที่มีอิทธิพลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิจัยการศึกษา นักศึกษาชั้นปีที่ 4 คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ กลุ่มตัวอย่าง เป็นนักศึกษาชั้นปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2558 คณะครุศาสตร์ จำนวน 274 คน กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตาราง Krejcie and Morgan ตัวแปรต้น ได้แก่ ความเอาใจใส่ของผู้ปกครอง คุณภาพของการสอน แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ มโนภาพเกี่ยวกับตนเอง ความตั้งใจเรียน และเจตคติต่อวิชาวิจัยการศึกษา และตัวแปรตาม ได้แก่ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิจัยการศึกษา ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2558 วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เส้นทาง(Path Analysis)
ผลการวิจัยพบว่า
1. อิทธิพลทางตรงอย่างเดียวที่ส่งผลสูงสุดต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิจัยการศึกษา คือ ความตั้งใจเรียน เจตคติต่อวิชาวิจัยการศึกษา และมโนภาพเกี่ยวกับตนเอง ตามลำดับ
2. ตัวแปรที่มีอิทธิพลทางอ้อมอย่างเดียวที่ส่งผลสูงสุดต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิจัยการศึกษา คือ แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์
3. ตัวแปรที่มีอิทธิพลทั้งทางตรงและทางอ้อม คือ ความเอาใจใส่ของผู้ปกครอง และคุณภาพการสอนของครู
4. ตัวแปรที่มีอิทธิพลโดยรวมสูงสุดต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิจัยการศึกษา คือ คุณภาพการสอนของครู รองลงมา คือ ความเอาใจใส่ของผู้ปกครอง ความตั้งใจเรียน เจตคติต่อวิชาวิจัยการศึกษา มโนภาพเกี่ยวกับตนเอง และแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ ตามลำดับ
คำสำคัญ : ปัจจัยเชิงสาเหตุ , ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
Factors affecting achievement of research studies in Buriram Rajabhat University
Abstract
The study aimed to investigate causal factors affecting forth-year students of Faculty of Education at Buriram Rajabhat University’s achievement in the course of research studies and to identify the patterns of such causal factors. The sample of the present study was 274 of the fourth-year students of Faculty of Education at Buriram Rajabhat University in the second semester in academic year 2015. The sampling size was determined through Krejcie and Morgan’s tables of sample. Independent variables were: parents’ interest, the instructional quality, achievement motivation, self-image, studiousness and attitudes towards the course of research studies. Meanwhile, the dependent variable consisted of achievement in the course in the first semester in academic year 2015. The collected data were analyzed through path analysis.
The analysis of the data yielded the results as follows:
1. The variables with the most direct effects on the students’ achievement in the course of research studies were studiousness, followed by attitudes towards the subject and self-image respectively.
2. That with the most indirect effects on the students’ achievement was achievement motivation.
3. Also, the variables with both of the direct and indirect effects were parents’ interest and the quality of teachers’ instruction.
4. The variables with the most profound effects on their achievement were teachers’ teaching quality, followed by parents’ interest, studiousness, attitudes towards the course, self-image and achievement motivation respectively.
Keyword : Causal factors, Achievement