ระบบคลังข้อมูลทางวิชาการ BRU

การออกแบบและพัฒนาลายผ้ามัดหมี่ในจังหวัดสุรินทร์ สำหรับสตรีวัยทำงาน

Show simple item record

dc.contributor.author เมธ์วดี, พยัฆประโคน
dc.date.accessioned 2019-08-09T03:49:34Z
dc.date.available 2019-08-09T03:49:34Z
dc.date.issued 2560
dc.identifier.citation รมยสาร. ปีที่ 14 ฉบับที่ 1 (ม.ค.-เม.ย. 2559) : หน้า 155-163 en_US
dc.identifier.uri http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/5244
dc.description.abstract บทความนี้เป็นส่วนหนึ่งของงานวิจัย เรื่องภูมิปัญญาการออกแบบลายผ้ามัดหมี่โบราณ จังหวัดสุรินทร์ วัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาพฤติกรรมและความต้องการผ้าไหมของสตรีวัยทำงาน 2) ออกแบบและพัฒนาลายผ้ามัดหมี่ สำหรับสตรีวัยทำงาน ตามแนวคิดชุดผ้าไทยใส่ได้ทุกวัน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ สตรีวัยทำงาน โดยสุ่มตัวอย่าง แบบเฉพาะเจาะจง ข้าราชการ/เจ้าหน้าที่รัฐ จากวิทยาลัยอาชีวศึกษาสุรินทร์ จำนวน 50 คน และการเลือกกลุ่มตัวอย่าง แบบบังเอิญ ลูกค้าร้านผ้าไหมและร้านผ้าไหมในตลาดนัดชุมชน จำนวน 50 คน รวมทั้งสิ้น จำนวน 100 คน เครื่องมือที่ใช้ ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม ผลการวิจัย พบว่า 1) สถานภาพทั่วไป พบว่า ผู้ซื้อส่วนใหญ่อายุ 46-55 ปี รองลงมา อายุ 36-45 ปี อาชีพรับราชการ รองลงมา รัฐวิสาหกิจและกลุ่มแม่บ้าน ซื้อผ้า 2-3 ครั้ง/ปี จากตลาดนัด OTOP และตลาดนัด ชุมชน สำหรับงานบุญประเพณีและวันสำคัญ โดยพิจารณาลายและคุณภาพของวัตถุดิบเป็นหลัก 2) พฤติกรรมและปัจจัย ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผ้าไหม ด้านสีสัน พบว่า โทนสีร้อนที่ให้ความรู้สึกหรูหรา รองลงมา คือ โทนสีกลมกลืนที่ให้ความ รู้สึกเรียบหรู ด้านลวดลายบนผืนผ้า พบว่า ลวดลายเล็กละเอียด รองลงมา คือ ลายใหญ่ซับซ้อนที่ให้ความรู้สึกมหัศจรรย์ ด้านกระบวนการผลิต พบว่า สีสันสมํ่าเสมอตลอดผืน รองลงมา คือ ฝีทอประณีตและขอบริมแน่น 3) ความพึงพอใจในการ ออกแบบและพัฒนาลวดลายผ้ามัดหมี่ ตามแนวคิดผ้าไหมไทยใส่ได้ทุกวัน พบว่า ส่วนใหญ่เลือกลายแมวป่า รองลงมา ลาย บัวแปดทิศ ลายเกล็ดอัญมณี ลายตาข่ายดอกบานชื่น ลายดอกพุดเชื่อม ลายดอกแพงพวย และลายช้างพัฒนามาจากลาย บัวแปดทิศ en_US
dc.description.abstract This article is a past of research “The study of wisdom ikat design in Surin Province.” The purposes of research were 1) to study behavior and demand of silk from working women, 2) design and develop ikat pattern for working woman in casual style. The samples of research were collected by questionnaire from 100 total samples derived from 50 government officers from Surin Vocational College, who were obtained by purposive sampling and 50 customers of silk shop and silk shop in weekend market, who were obtained by accidental sampling. The result of research showed that: 1) in term of the general status: mostly customers were women aged 46-55 year olds, which was followed by women aged 36-45 years olds. In term of occupation; mostly customers were government offices, which were followed by government enterprise employees and house wives. Customers bought silk 2-3 a year at OTOP market and weekend market for use in traditional celebration and special day. They bought it just because of pattern and quality of material. 2) In term of behavior and factor affecting decision to buy silk. 1) Color: mostly customer liked red tones and luxurious style, which was followed by harmonious scheme color and lovely style. 2) Pattern: mostly customer liked small details, which was followed by large detail and amazing pattern. 3) Process of production: mostly customers liked color consistency throughout parcels, which was followed by good weaving and tight margin. 3) Satisfaction of design and development ikat pattern for working women in casual style: mostly customers liked Forest cat pattern, which was followed by lotus pattern, Vinca pattern, Dok-phud pattern, Jewelry pattern, Zinnia pattern and elephant pattern which were developed from Lotus pattern. en_US
dc.language.iso th_TH en_US
dc.publisher มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ en_US
dc.subject การออกแบบและพัฒนาลายผ้ามัดหมี่ในจังหวัดสุรินทร์ สำหรับสตรีวัยทำงาน en_US
dc.title การออกแบบและพัฒนาลายผ้ามัดหมี่ในจังหวัดสุรินทร์ สำหรับสตรีวัยทำงาน en_US
dc.title.alternative Design and Development of Ikat Pattern in Surin Province for Working Woman en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics