บทความนี้เป็นส่วนหนึ่งของงานวิจัย เรื่องภูมิปัญญาการออกแบบลายผ้ามัดหมี่โบราณ จังหวัดสุรินทร์
วัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาพฤติกรรมและความต้องการผ้าไหมของสตรีวัยทำงาน 2) ออกแบบและพัฒนาลายผ้ามัดหมี่
สำหรับสตรีวัยทำงาน ตามแนวคิดชุดผ้าไทยใส่ได้ทุกวัน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ สตรีวัยทำงาน โดยสุ่มตัวอย่าง
แบบเฉพาะเจาะจง ข้าราชการ/เจ้าหน้าที่รัฐ จากวิทยาลัยอาชีวศึกษาสุรินทร์ จำนวน 50 คน และการเลือกกลุ่มตัวอย่าง
แบบบังเอิญ ลูกค้าร้านผ้าไหมและร้านผ้าไหมในตลาดนัดชุมชน จำนวน 50 คน รวมทั้งสิ้น จำนวน 100 คน เครื่องมือที่ใช้
ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม ผลการวิจัย พบว่า 1) สถานภาพทั่วไป พบว่า ผู้ซื้อส่วนใหญ่อายุ 46-55 ปี รองลงมา อายุ
36-45 ปี อาชีพรับราชการ รองลงมา รัฐวิสาหกิจและกลุ่มแม่บ้าน ซื้อผ้า 2-3 ครั้ง/ปี จากตลาดนัด OTOP และตลาดนัด
ชุมชน สำหรับงานบุญประเพณีและวันสำคัญ โดยพิจารณาลายและคุณภาพของวัตถุดิบเป็นหลัก 2) พฤติกรรมและปัจจัย
ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผ้าไหม ด้านสีสัน พบว่า โทนสีร้อนที่ให้ความรู้สึกหรูหรา รองลงมา คือ โทนสีกลมกลืนที่ให้ความ
รู้สึกเรียบหรู ด้านลวดลายบนผืนผ้า พบว่า ลวดลายเล็กละเอียด รองลงมา คือ ลายใหญ่ซับซ้อนที่ให้ความรู้สึกมหัศจรรย์
ด้านกระบวนการผลิต พบว่า สีสันสมํ่าเสมอตลอดผืน รองลงมา คือ ฝีทอประณีตและขอบริมแน่น 3) ความพึงพอใจในการ
ออกแบบและพัฒนาลวดลายผ้ามัดหมี่ ตามแนวคิดผ้าไหมไทยใส่ได้ทุกวัน พบว่า ส่วนใหญ่เลือกลายแมวป่า รองลงมา ลาย
บัวแปดทิศ ลายเกล็ดอัญมณี ลายตาข่ายดอกบานชื่น ลายดอกพุดเชื่อม ลายดอกแพงพวย และลายช้างพัฒนามาจากลาย
บัวแปดทิศ
This article is a past of research “The study of wisdom ikat design in Surin Province.” The
purposes of research were 1) to study behavior and demand of silk from working women, 2) design
and develop ikat pattern for working woman in casual style. The samples of research were collected
by questionnaire from 100 total samples derived from 50 government officers from Surin Vocational
College, who were obtained by purposive sampling and 50 customers of silk shop and silk shop in
weekend market, who were obtained by accidental sampling. The result of research showed that: 1) in term of the general status: mostly customers
were women aged 46-55 year olds, which was
followed by women aged 36-45 years olds. In term
of occupation; mostly customers were government
offices, which were followed by government
enterprise employees and house wives. Customers
bought silk 2-3 a year at OTOP market and weekend
market for use in traditional celebration and special
day. They bought it just because of pattern and
quality of material. 2) In term of behavior and factor
affecting decision to buy silk. 1) Color: mostly
customer liked red tones and luxurious style, which
was followed by harmonious scheme color and
lovely style. 2) Pattern: mostly customer liked
small details, which was followed by large detail
and amazing pattern. 3) Process of production:
mostly customers liked color consistency throughout
parcels, which was followed by good weaving
and tight margin. 3) Satisfaction of design and
development ikat pattern for working women in
casual style: mostly customers liked Forest cat
pattern, which was followed by lotus pattern,
Vinca pattern, Dok-phud pattern, Jewelry pattern,
Zinnia pattern and elephant pattern which were
developed from Lotus pattern.