ระบบคลังข้อมูลทางวิชาการ BRU

การพัฒนาครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 32

Show simple item record

dc.contributor.author กิติวัชร, ถ้วยงาม
dc.date.accessioned 2019-08-09T03:42:58Z
dc.date.available 2019-08-09T03:42:58Z
dc.date.issued 2560
dc.identifier.citation รมยสาร, ปีที่ 13, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-เม.ย. 2558): หน้า 233 - 245 en_US
dc.identifier.uri http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/5238
dc.description.abstract การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ประเมินความต้องการพัฒนาครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 32 2) ศึกษาสภาพการพัฒนาครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 32 3) พัฒนาชุดฝึกอบรมครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา และ 4) เพื่อเสนอแนวทางการพัฒนาครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา ประชากร ได้แก่ บุคลาการทางการศึกษาในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 32 จำนวน 3,027 คน กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ บุคลากรในโรงเรียนมัธยมศึกษาจำนวน 304 คน ซึ่งได้มาโดยตารางกำหนดกลุ่มตัวอย่างของเครจซี่และมอร์แกน และการสุ่มอย่างง่าย ครู 32 คน และผู้เชี่ยวชาญด้านหลักสูตรและการฝึกอบรม 5 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบประเมินความต้องการ แบบสอบถามซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้นมีค่าความเชื่อมั่น 0.9828 และ 0.9831 ตามลำดับ ชุดฝึกอบรมครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา มีประสิทธิภาพ E1/E2 = 80.32/83.65 แบบประเมินความพึงพอใจในโครงการฝึกอบรม และแบบประเมินความเหมาะสมของการพัฒนาครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัย พบว่า 1. ความต้องการพัฒนาครูตามความคิดเห็นของบุคลากรในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 32 มี 4 ด้านได้แก่ ด้านการพัฒนาหลักสูตรโรงเรียน ด้านการพัฒนากระบวนการเรียนรู้ ด้านการวัดประเมินผลการเรียน และด้านการวิจัยเพื่อพัฒนาคุณภาพการศึกษาและ พบว่าความต้องการพัฒนาครู โดยรวมและรายด้านอู่ยในระดับมาก ยกเว้นด้านการวิจัยเพื่อพัฒนาคุณภาพการศึกษา อยู่ในระดับปานกลาง 2. สภาพการพัฒนาครูตามความคิดเห็นของบุคลากรในโรงเรียน โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก ยกเว้นด้านการวิจัยเพื่อพัฒนาคุณภาพการศึกษา อยู่ในระดับปานกลาง 3. ชุดฝึกอบรมครูในโรงเรียนมัธยมศึกษาซึ่งมีประสิทธิภาพ E1/E2 = 80.32/83.65 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ E1/E2 = 80/80 และผลสัมฤทธิ์ก่อนและหลังฝึกอบรมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 นอกจากนี้ยังพบว่าผู้มีส่วนร่วมในการฝึกอบรมมีความพึงพอใจต่อ การใช้ชุดฝึกอบรมโดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 4. การพัฒนาครูในโรงเรียนมัธยมศึกษามี 8 ขั้นตอน คือ ศึกษาข้อมูลพื้นฐาน และเอกสารที่เกี่ยวข้อง สร้างแบบประเมินความต้องการและแบบสอบถามสภาพการพัฒนาครูปัจจุบัน วิเคราะห์ข้องมูลจากแบบประเมินและแบบสอบถาม สร้างชุดฝึกอบรม หาประสิทธิภาพชุดฝึกอบรม นำชุดฝึกอบรมไปปฏิบัติ ประเมินผลการใช้ชุดฝึกอบรม และเขียนรายงานผลการฝึกอบรมสำหรับ การดำเนินการครั้งต่อไป en_US
dc.description.abstract This research aimed 1) to assess the needs for teacher development in secondary schools affiliated to Secondary Educational Service Area Office 32, Buriram Province; 2) to study the state of teacher development in secondary schools; 3) to develop the training packages for teacher development in secondary schools; and 4) to propose guideline for the teacher development in secondary schools. The population included 3,027 personnel in the secondary schools. The sample consisted of 304 personnel in secondary schools, derived through Krejcie and Morgan’s Sample-size Table and the simple random sampling technique, 32 personnel and 5 experts in curriculum and training. The instruments used in this research were the needs assessment and the questionnaire with the reliability of 0.9828 and 0.9831 respectively ; the training packages for secondary school teachers with the efficiency of E1/E2 = 80.32/83.65; and the assessment of the satisfaction in the training packages, and the assessment of the appropriateness of the teacher development in secondary schools. The statistics used for analyzing the data were percentage, mean, standard deviation and t-test. The main research findings were summarized as follows: 1. The needs for teacher development in secondary schools affiliated to Secondary Educational Service Area Office 32, as perceived by the personnel included four aspects, namely school curriculum development, learning process development, learning measurement and evaluation, and research for educational quality development. It was also found that the needs for teacher development as a whole and individually were at the high level, except in the research for educational quality development aspect it was found at the moderate level. 2. The state of teacher development in secondary schools as perceived by the personnel as a whole and individually was at the high level, except in the research for educational quality development aspect, it was found at the moderate level. 3. The training packages for teacher development in secondary schools, constructed by the researcher had the efficiency of E1/E2 = 80.32/83.65, which was higher than the criterion of E1/E2 = 80/80. The pretest and posttest learning achievements were found with statistically significant difference at level of .01. In addition, it was also found that the participants taking part in training had the satisfaction towards the implementation of the training packages as a whole and individually at the high level. 4. The teacher development in secondary schools had 8 steps : 1) to study relevant basic data and documents, 2) to construct the assessment of needs and the questionnaire on the current teacher development condition, 3) to analyze the data from the assessment and the questionnaire, 4) to construct the training packages, 5) to calculate the efficiency of the training packages, 6) to implement the training packages, 7) to evaluate the training packages, and 8) to report on the training for further implementation. en_US
dc.language.iso th_TH en_US
dc.publisher มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ en_US
dc.subject การพัฒนาครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 32 en_US
dc.title การพัฒนาครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 32 en_US
dc.title.alternative The Teacher Development in Secondary Schools under Secondary Educational Service Area Office 32 en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics