ระบบคลังข้อมูลทางวิชาการ BRU

แนวทางการบริหารงานบุคคลตามแบบแผนพฤติกรรมตามจรรยาบรรณวิชาชีพผู้บริหารสถานศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบุรีรัมย์ เขต 3

Show simple item record

dc.contributor.advisor ราชัย บุณยรัตผลินฉ่ำทรัพย์ en_US
dc.contributor.advisor กิติวัชร ถ้วยงาม en_US
dc.contributor.author ยุวดี, สุดสายเนตร
dc.date.accessioned 2021-11-16T02:23:17Z
dc.date.available 2021-11-16T02:23:17Z
dc.date.issued 2563
dc.identifier.uri http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/7961
dc.description.abstract การวิจัยแบ่งเป็น 2 ระยะ โดยระยะที่ 1 ใช้การวิจัยเชิงคุณภาพโดยวิธีประชุมระดมสมอง เพื่อศึกษาแนวทางการบริหารงานบุคคลตามแบบแผนพฤติกรรมตามจรรยาบรรณวิชาชีพผู้บริหารสถานศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบุรีรัมย์ เขต 3 กลุ่มตัวอย่างมีจำนวน 11 คน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง ส่วนระยะที่ 2 ใช้การวิจัยเชิงปริมาณ โดยอาศัยแบบสอบถามในการเก็บรวบรวมข้อมูลเพื่อศึกษาสภาพการบริหารงานบุคคลตามแบบแผนพฤติกรรมตามจรรยาบรรณวิชาชีพผู้บริหารสถานศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบุรีรัมย์ เขต 3 กลุ่มตัวอย่างจำนวน 335 คน ได้มาจากการสุ่มแบบชั้นภูมิ การวิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ เชิงเนื้อหาผลการวิจัยพบว่า แนวทางการบริหารงานบุคคลตามแบบแผนพฤติกรรมตามจรรยาบรรณวิชาชีพผู้บริหารสถานศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบุรีรัมย์ เขต 3ที่ได้จากการประชุมระดมสมอง มีดังนี้1) ด้านการวางแผนอัตรากำลังและการกำหนดตำแหน่งควรจัดหาข้อมูลสารสนเทศและสำรวจความคิดเห็นของผู้ที่เกี่ยวข้องเพื่อประกอบการพิจารณาความต้องการอัตรากำลังคน เพื่อวางแผนอัตรากำลังให้เหมาะสมกับภาระงานและใช้หลักคุณธรรมในการพิจารณาผลงาน จัดให้มีการเผยแพร่ผลงานของบุคลากรที่มีผลงานดีเด่นให้สาธารณชนรับรู้ 2) ด้านการสรรหาและบรรจุแต่งตั้งควรจัดประชุมคณะกรรมการสถานศึกษาเพื่อจัดกรอบอัตรากำลังพร้อมทั้งส่งเสริมให้ใช้หลักคุณธรรมในการดำเนินการสอบคัดเลือก มีการประชาสัมพันธ์ประกาศการสอบคัดเลือก แจ้งหลักเกณฑ์ วิธีการ อย่างเป็นทางการ ให้สาธารณะชนรับทราบอย่างทั่วถึง3) ด้านการเสริมสร้างประสิทธิภาพในการปฏิบัติราชการ ควรส่งเสริมการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม พัฒนาเศรษฐกิจ ภูมิปัญญาท้องถิ่นและศิลปวัฒนธรรม เพื่อส่งเสริมให้ศิษย์เกิดการเรียนรู้สามารถดำเนินชีวิตตามหลักเศรษฐกิจพอเพียง ส่งเสริมให้มีการดำเนินงานเพื่อปกป้องสิทธิเด็ก เยาวชน และผู้ด้อยโอกาส นำการพัฒนาตนเอง ของข้าราชการครูและบุคลากรทางการศึกษาตามหลักสูตรการพัฒนา และนำไปขยายผลเพื่อให้ความร่วมมือและช่วยเหลือในทางวิชาการหรือวิชาชีพแก่ชุมชน 4) ด้านวินัยและการรักษาวินัย ควรเปิดช่องทางให้คำปรึกษาปัญหาแก่บุคลากรใต้บังคับบัญชา เพื่อป้องกันการกระทำผิดวินัย ส่งเสริมให้ความรู้เกี่ยวกับการรักษาวินัยเพื่อให้เกิดความตระหนักและนำไปปฏิบัติได้ถูกต้อง ใช้หลักการบริหารแบบมีส่วนร่วม ช่วยกัน สอดส่องดูแลความประพฤติของครูผู้ช่วย ครู และบุคลากรทางการศึกษาอื่นในสถานศึกษา5) ด้านการออกจากราชการควรรับฟังสาเหตุ และเหตุผลการลาออก เพื่อให้คำปรึกษาและร่วมหาทางออก ก่อนตัดสินใจลาออกจากราชการพร้อมทั้งให้ผู้ประสงค์ลาออกกรอกแบบสัมภาษณ์ก่อนลาออกจากราชการ เพื่อนำปัญหา และข้อเสนอแนะไปปรับปรุงการบริหารงานต่อไป สภาพการบริหารงานบุคคลตามแบบแผนพฤติกรรมตามจรรยาบรรณวิชาชีพผู้บริหารสถานศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบุรีรัมย์ เขต 3ภาพรวม อยู่ในระดับมาก( = 3.73, S.D = .79 ) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านการออกจากราชการอยู่ในระดับปานกลาง ส่วนด้านอื่นๆ อยู่ในระดับมากโดย ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านการสรรหาและบรรจุแต่งตั้ง ( = 4.11, S.D = .78 ) รองลงมาคือ ด้านการเสริมสร้างประสิทธิภาพในการปฏิบัติราชการ ( = 4.06, S.D = .86 ) ส่วนรายการที่มีค่าเฉลี่ยต่ำสุด คือ ด้านการออกจากราชการ ( = 3.13, S.D = .84 ) คำสำคัญ:แนวทาง ผู้บริหารสถานศึกษา แบบแผนพฤติกรรมตามจรรยาบรรณวิชาชีพ   en_US
dc.description.abstract YuwadeeSudsainate. 2019. Guidelines of personnel administration based on the professional ethics of school administrators behavior patterns in Buriram Primary Educational Service Area Office 3. Master of EducationProgramin Educational Administration. Thesis Advisors: Dr. RachaiPunyaratapalinChumsub, Dr. Kittiwat ThauyNgam, 295 pages. This research was divided into two phases as follows: in the first phase, it was the qualitative research through a brainstorming session to study the guidelines for personnel administration on behavior patterns according to the code of professional ethics of school administrators in schools under Buriram Primary Educational Service Area Office 3, and the sample consisted of 11 school administrators and teachers, selected by purposive sampling method; while in the second phase, it was the quantitative research using a questionnaire to study the guidelines for personnel administration on behavior patterns according to the code of professional ethics of school administrators in schools under Buriram Primary Educational Service Area Office 3. The sample consisted of 335 school administrators and teachers, selected by the stratified random sampling method. The data were analyzed by using percentage, mean, standard deviation, and content analysis. The findings of this research revealed that the guidelines for personnel administration based on behavior patterns and professional ethics of school administrators in schools under Buriram Primary Educational Service Area Office 3 through the brainstorming session were as follows: 1) in terms of the manpower planning and the position determination,there should be the preparation of information and the survey on relevant people’s opinions in order to consider the manpower needs, plan the manpower to suit the workload, and use the moral principles to consider and organize the dissemination of the personnel’s outstanding works to the public, 2) in terms of recruitment and appointment, there should be the meeting of the school board in order to set the manpower framework as well as to promote the use of moral principles in taking the recruitment, providing information, issuing announcements, and informing criteria officially to the public, 3) in terms of enhancing the efficiency of active duties, there should be the promotion of the environmental conservation, the economic development, the local wisdom, and art and culture in order to encourage students to learn and live according to the principles of sufficiency economy, the promotion of the protection of the right of children, youth, and disadvantaged people, the self-development of government teachers and educational personnel according to the development curriculum, and the result extension of academic or professional cooperation and assistance for the community, 4) in terms of discipline and discipline-keeping, the consulting channel for problem-solving should be provided for subordinate personnel in order to prevent them from misconducting the discipline, educate them about the discipline-keeping , encourage them to be aware of it as well as follow it correctly, use participatory administrative principles, and monitor the behavior of assistant teachers, teachers, and other educational personnel in schools, and 5) in terms of resignation, there should beopen-mindedness of the reasons for resignation in order to consult and find the solution before deciding to resign from the civil service as well as let the person who wants to resign fill in the interview form before his/her resignation to bring those problems and suggestions to the onward administrative improvement. The condition of personnel administration onbehavior patterns according to the code of professional ethics of school administrators in schools under Buriram Primary Educational Service Area Office 3 was overall at a high level( = 3.73, S.D = .79 ).When considering each aspect, it was found that the resignation from the civil service was at a moderate level, while other aspects were at a high level. Ranking the mean score from high to low, the recruitment and the position appointment were first ranked( = 4.11, S.D = .78 ), followed promoting efficiency of active duties( = 4.06, S.D = .86 ), while the lowest mean score is the resignation from the civil service( = 3.13, S.D = .84 ). Keywords:Guidelines, School administrators, the behavior patterns according to the code of professional ethics   en_US
dc.language.iso th_TH en_US
dc.publisher มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ en_US
dc.subject แนวทางการบริหารงานบุคคลตามแบบแผนพฤติกรรมตามจรรยาบรรณวิชาชีพผู้บริหารสถานศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบุรีรัมย์ เขต 3 en_US
dc.title แนวทางการบริหารงานบุคคลตามแบบแผนพฤติกรรมตามจรรยาบรรณวิชาชีพผู้บริหารสถานศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบุรีรัมย์ เขต 3 en_US
dc.title.alternative Guidelines of personnel administration based on the professional ethics of school administrators behavior patterns In Buriram Primary Educational Service Area Office 3 en_US
dc.title.alternative Guidelines of personnel administration based on the professional ethics of school administrators behavior patterns In Buriram Primary Educational Service Area Office 3 en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.discipline การบริหารการศึกษา en_US
dc.degree.level ปริญญาโท en_US
dc.degree.name ครุศาสตรมหาบัณฑิต en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics