dc.contributor.advisor | โกวิท วัชรินทรางกูร | en_US |
dc.contributor.advisor | ศรีเพ็ญ พลเดช | en_US |
dc.contributor.author | นลินี, จันทร์เปล่ง | |
dc.date.accessioned | 2021-11-15T04:39:44Z | |
dc.date.available | 2021-11-15T04:39:44Z | |
dc.date.issued | 2563 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/7954 | |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ1)ศึกษาภาวะผู้นำใฝ่บริการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยจังหวัดสุรินทร์ 2) เปรียบเทียบความคิดเห็นของครู เกี่ยวกับภาวะผู้นำใฝ่บริการของผู้บริหารสถานศึกษา จำแนกตามประสบการณ์การทำงาน และวุฒิการศึกษา 3) ศึกษาแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำใฝ่บริการ ของผู้บริหารสถานศึกษาการวิจัยแบ่งออกเป็น 2 ระยะ คือ ระยะที่ 1ศึกษาความคิดเห็นของครู เกี่ยวกับภาวะผู้นำใฝ่บริการของผู้บริหารสถานศึกษา กลุ่มตัวอย่างเป็นครู จำนวน 191 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบแบ่งชั้น เครื่องมือที่ใช้ได้แก่แบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อมั่น .990สถิติที่ใช้ได้แก่ ร้อยละค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการทดสอบ ค่าที ระยะที่ 2 สัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 5 คน เกี่ยวกับแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำใฝ่บริการ ของผู้บริหารสถานศึกษา ใช้วิธีการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แบบสัมภาษณ์แบบ กึ่งโครงสร้าง วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. ภาวะผู้นำใฝ่บริการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษา นอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยจังหวัดสุรินทร์ โดยรวมการปฏิบัติอยู่ในระดับมาก 2.ผลการเปรียบเทียบความคิดเห็นของครู เกี่ยวกับภาวะผู้นำใฝ่บริการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยจังหวัดสุรินทร์ จำแนกตามประสบการณ์การทำงานและวุฒิการศึกษาโดยรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน 3.ความคิดเห็นจากการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิเกี่ยวกับแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำ ใฝ่บริการของผู้บริหารสถานศึกษามีดังนี้ 1) ด้านการรับผิดชอบดูแลควรปฏิบัติหน้าที่ให้เป็น ไปตามกฎหมาย กฎระเบียบ ข้อบังคับที่เกี่ยวข้อง สร้างขวัญกำลังใจต่อบุคลากร และร่วมชื่นชมความสำเร็จ 2) ด้านการมุ่งมั่นพัฒนาบุคคล ควรส่งเสริมให้บุคลากรได้รับการพัฒนาอย่างต่อเนื่องมีการแลกเปลี่ยนความคิดเห็นในการปฏิบัติงาน 3) ด้านความตระหนักรู้ ควรสังเกตพฤติกรรม การแสดงออกระหว่างการปฏิบัติงานของบุคลากรเมื่อต้องประสบกับสถานการณ์ใหม่ ๆ 4) ด้านการมองการณ์ไกล ควรเปิดโอกาสในการตัดสินใจในการปฏิบัติงาน และเปิดโอกาสให้ชุมชนเข้ามามีส่วนร่วมในการวางแผนในการจัดกิจกรรม 5) ด้านการให้อำนาจควรสร้างบรรยากาศในการทำงาน และเป็นแบบอย่างที่ดีในการบริหารจัดการเวลา และ 6) ด้านความอ่อนน้อมถ่อมตน ปรับวิธีการปฏิบัติงานตามสถานการณ์ที่เปลี่ยนแปลง ยอมรับผิดเมื่อเกิดความผิดพลาดในระบบการทำงาน | en_US |
dc.description.abstract | This study aimed 1) to examine servant leadership of school’s administrators under Office ofNon-Formal and Informal Education, Surin province, 2) to compare teachers’ opinions towards servant leadership of school’s administrators classified by work experience and educational levels; and 3) to study guidelines for developing servant leadership of school’s administrators. The study was divided into two phases. Phase one was to examine teachers’ opinions towards servant leadership of school’s administrators. The samples were 191 teachers selected by stratified random sampling and the data were collected by using a questionnaire with the reliability level of .990. The collected data were analyzed by using percentage, mean, standard deviation, One-way ANOVAandt-test. For phase two, five experts were purposively selected to be interviewed in order to investigate guidelines for developing servant leadership of school’s administrators by usingsemi-structured interview. The data were analyzed by content analysis. The results suggested that: The results suggested that: 1. Servant leadership of school’s administratorsunder Office of Non-Formal and Informal Education, Surin province was implemented at a high level in overall aspect. 2. Comparison of teachers’ opinions towards servant leadership ofschool’s administratorsunder Office of Non-Formal and Informal Education, Surin province classified by work experience and educational background was not significantly different in overall and each aspect. 3. Guidelines for developing servant leadership of school’s administratorsaccording to the interview were that 1) in terms of responsibility aspect, school’s administrators should follow the regulations and rules and be a good model. In addition, morale should be encouraged and success should be appreciated, 2) for determination in personnel development aspect, personnel should be encouraged to continuously participate in self – development training and exchanging opinions concerning work performance, 3) in terms of awareness aspect, school’s administrators should observe the behavior of the personnel during work or their reaction when facing the new situation, 4) for provision aspect, school’s administrators should provide every personnel a chance for decision making and the community to participate in school’s activities planning should be offered, 5) in terms of empowerment aspect, school’s administrators should create good working atmosphere and be a model in time management;and 6) for humility aspect, school’s administrators should adjust working method to be more flexible and admit the mistakes in the working system. | en_US |
dc.language.iso | th_TH | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ | en_US |
dc.subject | สภาพและแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำใฝ่บริการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยจังหวัดสุรินทร์ | en_US |
dc.title | สภาพและแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำใฝ่บริการของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยจังหวัดสุรินทร์ | en_US |
dc.title.alternative | State and Guidelines for Developing Servant Leadership of School’s Administrators under Office of Non-Formal and Informal Education, Surin Province | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.discipline | การบริหารการศึกษา | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |