ระบบคลังข้อมูลทางวิชาการ BRU

สภาพและแนวทางการพัฒนาการบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยจังหวัดบุรัมย์

Show simple item record

dc.contributor.advisor โกวิท วัชรินทรางกูร en_US
dc.contributor.advisor กิติวัชร ถ้วยงาม en_US
dc.contributor.author ประพิม, นภวงศ์ ณ อยุธยา
dc.date.accessioned 2021-11-15T04:32:51Z
dc.date.available 2021-11-15T04:32:51Z
dc.date.issued 2563
dc.identifier.uri http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/7947
dc.description.abstract การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมาย 1)เพื่อศึกษาสภาพการบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยจังหวัดบุรีรัมย์2)เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของครู เกี่ยวกับการบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยจังหวัดบุรีรัมย์ จำแนกตามประสบการณ์การทำงานและขนาดของสถานศึกษาและ 3)เพื่อศึกษาแนวทางการพัฒนา การบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยจังหวัดบุรีรัมย์ การวิจัยแบ่งออกเป็น 2ระยะ คือ ระยะที่1กลุ่มตัวอย่างเป็นครู จำนวน 205 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบแบ่งชั้นเครื่องมือที่ใช้ได้แก่แบบสอบถามมีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ.988สถิติที่ใช้ได้แก่ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าทีและการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ระยะที่ 2สัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 5 คน โดยการวิเคราะห์เนื้อหาจากการสัมภาษณ์ ผลการวิจัยพบว่า 1. ความคิดเห็นของครู เกี่ยวกับการบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยจังหวัดบุรีรัมย์ โดยรวมอยู่ใน ระดับมาก 2. เปรียบเทียบความคิดเห็นของครูเกี่ยวกับการบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยจังหวัดบุรีรัมย์ จำแนกตามประสบการณ์การทำงาน และขนาดของสถานศึกษา โดยรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน 3.แนวทางการพัฒนาการบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยจังหวัดบุรีรัมย์4ด้าน ได้แก่ 1) ด้านการสรรหา ผู้บริหารสถานศึกษาควรมีส่วนร่วมในการพิจารณาการรับย้าย หรือโอนครู 2) ด้านการพัฒนา ผู้บริหารสถานศึกษาควรส่งเสริม สนับสนุน ให้ครูและบุคลากรได้รับการพัฒนาตนเองให้สามารถนำความรู้มาประยุกต์ใช้กับการทำงาน3) ด้านการรักษาไว้ ผู้บริหารสถานศึกษา ควรให้ความสำคัญต่อบุคลากรอย่างเท่าเทียมกัน มีการมอบหมายงานตามความรู้ ความสามารถ และ4) ด้านการใช้ประโยชน์ ผู้บริหารสถานศึกษาควรกำหนดข้อปฏิบัติร่วมกันโดยสร้าง ความเข้าใจแนวปฏิบัติเพื่อให้เป็นไปในทิศทางเดียวกันทำหน้าที่กำกับ ดูแลการปฏิบัติงาน ให้มีคุณภาพ หากกรณีที่บุคลากรมีความผิดทางวินัย ควรดำเนินการตามขั้นตอนโดยให้ ความเป็นธรรมกับทุกฝ่าย en_US
dc.description.abstract This study aimed 1) to examine states of human resource management of school administrators under Buriram Provincial Office of the Non-Formal and Informal Education, 2) to compare teachers’ opinions towards human resource management of school administrators under Buriram Provincial Office of the Non-Formal and Informal Education categorized by work experience and school size; and 3) to study guidelines for developing human resource management of school administrators under Buriram Provincial Office of the Non-Formal and Informal Education. This study was divided into two phases. Phase one was to examine and compare teachers’ opinions towards human resource management of school administrators under Buriram Provincial Office of the Non-Formal and Informal Education. The samples were 205 teachers selected by stratified random sampling. The instrument used to collect the data was a questionnaire with the reliability level of .988 then the collected data were analyzed by using percentage, mean, standard deviation, t-test and one-way ANOVA. For phase two, guidelines for developing human resource management of school administrators under Buriram Provincial Office of the Non-Formal and Informal Education were investigated by interviewing five experts. Then, the collected data were analyzed by content analysis.The results were as follows: 1. Teachers’ opinions towards human resource management of school administrators under Buriram Provincial Office of the Non-Formal and Informal Education were at a high level as a whole. 2. Comparison of teachers’ opinions towards human resource management of school administrators under Buriram Provincial Office of the Non-Formal and Informal Education categorized by work experience and school size was not different in overall and each aspect. 3. Guidelines for developing human resource management of school administrators under Buriram Provincial Office of the Non-Formal and Informal Education as suggested by the experts were that 1) in terms of recruitment aspect, school administrators should take part in considering teacher transfer since they are the person who knows the need for personnel and the context of the area, 2) for development aspect, school administrators should organize a meeting for making plan in determining working guidelines for each division and human resource development and also working, projectand action plan should be clear and cover every mission; likewise, teachers and personnel should be encouraged to involve in self-development training and pursue higher educational level in order to apply knowledge to work, 3) for personnel retention, school administrators should provide equal importance to all personnel, assign proper workload, give a chance for making comments, trust and give support to the personnel in different occasions, give advice, technique and working method and also fair evaluation in work performance should be made; and 4) in terms of utilization aspect, school administrators should determine mutual practice in school which was classified by mission in each position by enhancing understanding in the practice; moreover, advice, purposes, process and method should be clear under the supervision of the administrators. If disciplinary offenses are found, actions should be made according to the regulations in which fairness should be provided to every party. en_US
dc.language.iso th_TH en_US
dc.publisher มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ en_US
dc.subject สภาพและแนวทางการพัฒนาการบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยจังหวัดบุรัมย์ en_US
dc.title สภาพและแนวทางการพัฒนาการบริหารงานบุคคลของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยจังหวัดบุรัมย์ en_US
dc.title.alternative States and Guidelines for Developing Human Resource Management of School Administrators under Buriram Provincial Office of the Non-Formal and Informal Education en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.discipline การบริหารการศึกษา en_US
dc.degree.level ปริญญาโท en_US
dc.degree.name ครุศาสตรมหาบัณฑิต en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics