ระบบคลังข้อมูลทางวิชาการ BRU

สภาพและแนวทางส่งเสริมการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารงานของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนังานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 33

Show simple item record

dc.contributor.advisor กิติวัชร ถ้วยงาม en_US
dc.contributor.advisor วินิรณี ทัศนะเทพ en_US
dc.contributor.author ภูเบศ, นิราศภัย
dc.date.accessioned 2021-11-15T03:50:58Z
dc.date.available 2021-11-15T03:50:58Z
dc.date.issued 2563
dc.identifier.uri http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/7924
dc.description.abstract การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมาย 1) เพื่อศึกษาสภาพการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารงานของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 33 2) เพื่อเปรียบเทียบสภาพการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารงานของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา จำแนกตามประสบการณ์การทำงาน และขนาดโรงเรียน 3) เพื่อศึกษาแนวทางส่งเสริมการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารงานของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา การวิจัยแบ่งออกเป็น2 ระยะ คือ ระยะที่ 1 เพื่อศึกษาสภาพการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารงานของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 70 คนและครู จำนวน 341 คน รวม 411 คน ได้มาจากการสุ่มแบบหลายขึ้นตอนเครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แบบสอบถามออนไลน์ สถิติที่ใช้ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานโดยใช้การทดสอบค่าทีและการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวระยะที่ 2เพื่อศึกษาแนวทางส่งเสริมการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารงานของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา โดยการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 5 คน ใช้วิธีเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แบบสัมภาษณ์แบบกึ่งมีโครงสร้าง วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการศึกษาสภาพการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารงานของบริหารงานของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 33 พบว่าโดยรวมอยู่ในระดับมากด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ ด้านการบริหารวิชาการ และด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำสุดคือ ด้านการบริหารงานบุคคล 2. ผลการเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้บริหารและครูที่มีต่อสภาพการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารงานของบริหารงานของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา จำแนกตามประสบการณ์ในการทำงานและขนาดโรงเรียน โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. แนวทางส่งเสริมการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารงานของบริหารงานของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา พบว่า1) ใช้เว็บไซต์จัดทำฐานข้อมูลการใช้ภูมิปัญญาท้องถิ่นและบล็อกภูมิปัญญาท้องถิ่น2) ใช้ระบบข้อมูลสารสนเทศ (SESA) จัดเก็บรวบรวมพัสดุครุภัณฑ์รายการเรียน3)จัดทำคู่มือการสแกนลายนิ้วมือสแกนใบหน้าและวัดอุณหภูมิร่างกาย ในการจัดเก็บข้อมูลการเข้าปฏิบัติราชการของครูและบุคลากรทางการศึกษาให้บุคลากรในสังกัดทราบผ่านระบบสารบรรณอิเล็กทรอนิกส์ (My office)และ 4)ใช้ระบบการจัดเก็บข้อมูลผู้เรียนแบบออนไลน์เป็นฐานข้อมูลกลางสำหรับระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียน en_US
dc.description.abstract The purposes of this research were 1) to study the use of information technology for secondary school administrators under the Secondary Educational Service Area Office 33. 2) to compare the use of information technology for school management following the opinions of administrators and teachers classified by working experience and school size3) to study guidelines for promoting to use information technology for school management. Two phases were implemented in this study. Phase 1 was to study using information technology for school management under the Secondary Educational Service Area Office 33.The sample consisted of 70 school directors and 341 teachers totaling 411 using multi-stage random sampling. Material used was on line questionnaire. Statistics used were percentage, mean and standard deviation. The hypothesis was tested by using t-test and the analysis of variance in term of one-way ANOVA. Phase 2 was to find guidelines for promoting to use information technology for secondary school directors Five experts were selected by purposive sampling. Material used was interviewed form. The data were analyzed by using content analysis. The results of the research were : 1. the study of the use of information technology for secondary school directors under the Secondary Educational Service Area Office 33was in overall at a high level, the academic management was ranked at the highest level and the lowest was personnel management. 2. The comparison of opinions between the school directors and teachers toward information technology classified by work experience and school size was significantly different at the statistical level of .05 3. The guidelines to promote the use of information technology of the secondary school directors were found that.1) Website was used to create a database of local wisdom, the preparation of the database, and local wisdom blog. 2) SESA system was used to collect school materials and facilities. 3) A manual for fingerprint, face and temperature scanning for collecting data about working attendance of the teachers and educational personnel was used via Electronic Correspondence System (My office). 4) students’ data were collected via online system for helping them. en_US
dc.language.iso th_TH en_US
dc.publisher มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ en_US
dc.subject สภาพและแนวทางส่งเสริมการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารงานของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนังานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 33 en_US
dc.title สภาพและแนวทางส่งเสริมการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศในการบริหารงานของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนังานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 33 en_US
dc.title.alternative The purposes of this research were 1) to study the use of information technology for secondary school administrators under the Secondary Educational Service Area Office 33. 2) to compare the use of information technology for school management following the opinions of administrators and teachers classified by working experience and school size3) to study guidelines for promoting to use information technology for school management. Two phases were implemented in this study. Phase 1 was to study using information technology for school management under the Secondary Educational Service Area Office 33.The sample consisted of 70 school directors and 341 teachers totaling 411 using multi-stage random sampling. Material used was on line questionnaire. Statistics used were percentage, mean and standard deviation. The hypothesis was tested by using t-test and the analysis of variance in term of one-way ANOVA. Phase 2 was to find guidelines for promoting to use information technology for secondary school directors Five experts were selected by purposive sampling. Material used was interviewed form. The data were analyzed by using content analysis. The results of the research were : 1. the study of the use of information technology for secondary school directors under the Secondary Educational Service Area Office 33was in overall at a high level, the academic management was ranked at the highest level and the lowest was personnel management. 2. The comparison of opinions between the school directors and teachers toward information technology classified by work experience and school size was significantly different at the statistical level of .05 3. The guidelines to promote the use of information technology of the secondary school directors were found that.1) Website was used to create a database of local wisdom, the preparation of the database, and local wisdom blog. 2) SESA system was used to collect school materials and facilities. 3) A manual for fingerprint, face and temperature scanning for collecting data about working attendance of the teachers and educational personnel was used via Electronic Correspondence System (My office). 4) students’ data were collected via online system for helping them. en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.discipline การบริหารการศึกษา en_US
dc.degree.level ปริญญาโท en_US
dc.degree.name ครุศาสตรมหาบัณฑิต en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics