ระบบคลังข้อมูลทางวิชาการ BRU

การพัฒนาศักยภาพด้านเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อเพิ่มโอกาสทางการตลาดของผู้ประกอบการหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ในจังหวัดนครราชสีมา

Show simple item record

dc.contributor.author สายสุนีย์, จับโจร
dc.date.accessioned 2020-07-20T07:20:53Z
dc.date.available 2020-07-20T07:20:53Z
dc.date.issued 2562
dc.identifier.citation วารสารวิจัยและพัฒนามหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์, ปีที่ 14 ฉบับที่ 1 (ม.ค. - มิ.ย. 2562); หน้า 39-50 en_US
dc.identifier.uri http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/6616
dc.description.abstract งานวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาและวิเคราะห์สภาพการดำเนินธุรกิจของผู้ประกอบการหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ในจังหวัดนครราชสีมา และพัฒนาศักยภาพด้านเทคโนโลยีสารสนเทศในการทำการตลาดผ่านสื่อสังคมออนไลน์ กำหนดกลุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจง จากผู้ประกอบการหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ ในอำเภอโชคชัยและอำเภอห้วยแถลง จังหวัดนครราชสีมา จำนวน 40 ราย งานวิจัยนี้ใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม โดยรวบรวมข้อมูลจากการสัมภาษณ์แบบเจาะลึกและการสนทนากลุ่ม การฝึกอบรมเพิ่มทักษะด้านการทำการตลาดผ่านสื่อสังคมออนไลน์ เพื่อเพิ่มความสามารถด้านเทคโนโลยีสารสนเทคให้แก่ผู้ประกอบการหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ ติดตามและประเมินผลของการทำการตลาดผ่านสื่อออนไลน์ที่มีผลต่อการดำเนินธุรกิจ ผลการศึกษา พบว่า ผู้ประกอบการหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ส่วนใหญ่ ใช้วัตถุดิบหลักจากท้องถิ่นและขายสินค้าในชุมชน สินค้ามีจุดเด่นเป็นเอกลักษณ์ สะท้อนวัฒนธรรมและภูมิปัญญาท้องถิ่น เป็นที่ต้องการของผู้บริโภคทั้งในและต่างประเทศ ปัญหาสำคัญที่พบ คือ ด้านการผลิต ด้านการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ด้านการออกแบบผลิตภัณฑ์ เงินทุน การประชาสัมพันธ์ และการตลาด การพัฒนาศักยภาพด้านเทคโนโลยีสารสนเทศด้วยการทำการตลาดผ่านสื่อสังคมออนไลน์ พบว่า ผู้ประกอบการมีรายได้จากการขายสินค้าและมีกลุ่มลูกค้าใหม่ทั้งในและต่างประเทศมากขึ้น ปัจจัยสำคัญที่ส่งเสริมให้ผู้ประกอบการประสบความสำเร็จในการทำการตลาดผ่านสื่อสังคมออนไลน์ คือ การลดปัญหาด้านการสื่อสาร การเพิ่มช่องทางการติดต่อและการประชาสัมพันธ์ การขยายตลาดตรงกับกลุ่มลูกค้า และต้นทุนการดำเนินงานลดลง ปัญหาที่พบ คือ ขาดการอัปเดตข้อมูล ขาดความเชี่ยวชาญด้านเทคนิค การตอบคำถามและตรวจสอบข้อมูลตลอดเวลา และการแจ้งข้อมูลเท็จ บทเรียนและความรู้ที่ได้จากการวิจัย คือ การทำการตลาดผ่านสื่อสังคมออนไลน์ ทำให้เกิดสังคมแห่งการเรียนรู้ สร้างเครือข่ายผู้ประกอบการสามารถยกระดับคุณภาพการแข่งขันเชิงพาณิชย์ ทั้งด้านการตลาดและการประชาสัมพันธ์สินค้าและเพิ่มคุณค่าและมูลค่าให้แก่สินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ en_US
dc.description.abstract The research objectived were 1) to study and analyse business condition of OTOP entre-preneurs in Nakhon Ratchasima province; and 2) to develop information technology ability by using Social Media marketing. The samples were 40 OTOP entrepreneurs in Chokchai district and Huai Thalaeng district, Nakhon Ratchasima province which were selected by purposive sampling method. Participatory action research process was used. The data were collected by using In-Depth interviews and focus groups discussion. Moreover, Social Media marketing training was used to increase infor-mation technology ability of OTOP entrepreneurs and followed up and evaluation of how the Social Media marketing affected business operations were also conducted. The result suggested that most of OTOP entrepreneurs used the local raw material and sold in their community. The products were unique and reflected the culture and local wisdom which met both Thai and for-eigner consumers need. The main problems consisted of production, use of Information Technol-ogy, product design, funding, public relations and marketing. The result of the training of OTOP entrepreneurs on Social Media marketing revealed that the income and new group of customer were increased for most of the OTOP entrepreneurs. The important factors that encouraged entre-preneurs to be succeed in using Social Media marketing were reduction of communication problem, more communication channels and advertising, expandation of the business to customers and reduction of the operating cost. However, the problems were the lack of updating new Information, the lack of technical expertise, the user must respond all the time and the false information. Les-sons learned and knowledge gained from this research were that Social Media marketing led to learning society which created the entrepreneurs network, enhancing the quality of commercial competition in terms of marketing and public relations and also increasing the value and worth of the OTOP products en_US
dc.language.iso th_TH en_US
dc.publisher มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ en_US
dc.subject การพัฒนาศักยภาพด้านเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อเพิ่มโอกาสทางการตลาดของผู้ประกอบการหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ในจังหวัดนครราชสีมา en_US
dc.title การพัฒนาศักยภาพด้านเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อเพิ่มโอกาสทางการตลาดของผู้ประกอบการหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ในจังหวัดนครราชสีมา en_US
dc.title.alternative Development of Information Technology potential to enhance Marketing Opportunities of OTOP Entrepreneurs in Nakhon RatchasimaDevelopment of Information Technology potential to enhance Marketing Opportunities of OTOP Entrepreneurs in Nakhon RatchasimaDevelopment of Information Technology potential to enhance Marketing Opportunities of OTOP Entrepreneurs in Nakhon RatchasimaDevelopment of Information Technology potential to enhance Marketing Opportunities of OTOP Entrepreneurs in Nakhon Ratchasima en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics