This study aimed 1) to investigate how direct TOEIC preparation class influence students’ motivation; and 2) to compare students’ motivation according to their test performance. The samples comprised of 37 students of thethird year Business English majors studied in the second semester of academic year 2017, enrolled in Preparation for TOEIC course, and took the TOEIC in April, 2018. A questionnaire was used to collect the data and the statistics used in data analysis were percentage, mean and standard deviation. The result suggested thatfor the influence of the direct TOEIC preparation class on students’ motivation, the students were motivated to study for the test as it will be benefited for theirfuture career (4.78).For the comparison of students’ motivation according to their test performance, both high score (4.91) and low score students (4.72) viewed that getting a high score on the TOEIC is important for future employment. The high score (4.83) and low score students (4.40) viewed that they expect to use English frequently in theirfuture job. Furthermore, for high score students (4.83), they feel that studying for this test will improve their TOEIC score. However, both high score (2.25) and low score students (2.64) opined that they do not feel their English is improving quickly while studying for the TOEIC. It is recommended that positive washback should be promoted when preparing learners for the test.
งานวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) สํารวจผลกระทบของการเรียนเพื่อการเตรียมสอบTOEICที่มีต่อแรงจูงใจของนักศึกษา และ 2) เปรียบเทียบแรงจูงใจของนักศึกษาที่มีผลคะแนนต่างกัน กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักศึกษาชั้นปีที่ 3 สาขาวิชาภาษาอังกฤษธุรกิจ จํานวน 37 คน ที่ได้ลงทะเบียนเรียนในรายวิชา การเตรียมสอบTOEICในภาคการศึกษาที่ 2 ปีการศึกษา 2561 เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลคือ แบบสอบถาม และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงแบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า การเรียนเพื่อการเตรียมสอบTOEICมีผลต่อแรงจูงใจของนักศึกษาเนื่องจากคะแนนTOEICมีประโยชน์ต่อการทํางานในอนาคต (4.78) ในส่วนของการเปรียบเทียบแรงจูงใจของนักศึกษาที่มีผลคะแนนต่างกันนั้น ทั้งกลุ่มนักศึกษาที่มีคะแนนสูง (4.91) และกลุ่มนักศึกษาที่มีคะแนนต่ํา (4.72) เห็นตรงกันว่า การที่ได้คะแนนTOEICสูงนั้นมีความสําคัญต่ออาชีพในอนาคต นอกจากนี้ นักศึกษาทั้ง 2 กลุ่ม ยังมีแรงจูงใจในการเรียนภาษาอังกฤษ เพราะนักศึกษาคาดว่าจะได้ใช้ภาษาอังกฤษในการทํางานบ่อยครั้ง นักศึกษาที่มีคะแนนสูง (4.83)มีความเห็นว่าการเรียนเพื่อการเตรียมสอบTOEICนั้นส่งผลให้ได้คะแนนTOEICมากขึ้น แต่อย่างไรก็ตาม นักศึกษาทั้ง 2 กลุ่ม ไม่ได้รู้สึกว่าการเรียนเพื่อการเตรียมสอบTOEICช่วยพัฒนาภาษาอังกฤษได้อย่างรวดเร็ว ดังนั้น ในการเตรียมความพร้อมเพื่อการสอบTOEICของนักศึกษา จึงควรมีการส่งเสริมปรากฏการณ์วอชแบคเชิงบวก (Positive Washback)