Abstract:
Abstract
The purposes of this research were 1) to develop the media promoting
the associative thinking in the Thai language through the puzzle poetry with
effectiveness of 80/80; 2) to compare achievement of the associative thinking
in Thai language before and after the development of media promoting the
associative thinking, and 3) to study the satisfaction of the grade 8 students of
Secondary School with the activities promoting the associative thinking skills
through the puzzle poetry. The sample consisted of 22 students of grade
8 in Phonsamran Secondary School in the academic year 2018. The data
were collected by using exercises and tests and analyzed by statistics. The
study found that the media promoting the associative thinking in language
through the puzzle poetry had the effectivenes s of 80.06 / 80.15, which was
slightly higher than the 80/80 norm, whereas, achievement of the pre-and
post-tests of the associative thinking in Thai language which was developed
by media promoting the associative thinking had the value of effectiveness
at 0.6658 or 6.58 percentage. This meant that the development of students
increased from the previous learning. The satisfaction of students of grade 8 of
secondary school level with the activities promoting the associative thinking
skills through the puzzle poetry was at the "highest" level of 4.67
Keywords: Puzzle poetry, Thai language, Associative thinking
บทคัดย่อ
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาสื่อส่งเสริมการคิดเชื่อมโยงทาง
ภาษา ด้วยปริศนาร้อยกรองผะหมีที่มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เพื่อเปรียบเทียบ
ผลสัมฤทธิ์ทางการคิดเชื่อมโยงทางภาษาก่อนและหลังได้รับการพัฒนาด้วยสื่อส่งเสริมการคิด
และ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่มีต่อการจัดกิจกรรมส่ง
เสริมทักษะการเชื่อมโยงทางภาษาด้วยปริศนาร้อยกรองผะหมี กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา
คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2/2 โรงเรียนมัธยมพรสำ ราญ ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา
2561 รวม 22 คน เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ สื่อส่งเสริมการคิดเชื่อมโยงทาง
ภาษาไทย ด้วยปริศนาร้อยกรองปริศนาผะหมี และแบบทดสอบก่อน-หลังเรียน วิเคราะห์
ข้อมูลทางสถิติ
ผลการศึกษา พบว่า สื่อส่งเสริมการคิดเชื่อมโยงทางภาษา ด้วยปริศนาร้อยกรอง
ผะหมีมีประสิทธิภาพตามเกณฑ์เท่ากับ 80.06/80.15 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้ 80/80 ด้าน
ผลสัมฤทธิ์ทางการคิดเชื่อมโยงทางภาษาก่อนและหลังได้รับการพัฒนาด้วยสื่อส่งเสริมการ
คิด มีค่าประสิทธิผลเท่ากับ 0.6658 หรือคิดเป็นร้อยละ 66.58 หมายความว่า นักเรียน
มีพัฒนาการเพิ่มขึ้นจากก่อนเรียน และความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่มี
ต่อการจัดกิจกรรมส่งเสริมทักษะการเชื่อมโยงทางภาษาด้วยปริศนาร้อยกรองผะหมี อยู่ใน
ระดับ “มากที่สุด” มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.67
คำสำ คัญ: ปริศนาร้อยกรองผะหมี, ภาษาไทย, ความคิดเชื่อมโยง