ระบบคลังข้อมูลทางวิชาการ BRU

กระบวนการพัฒนาทักษะการสืบค้นอย่างมีวิจารณญาณของนักศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี

Show simple item record

dc.contributor.author จุฬามาศ, จันทร์ศรีสุคต
dc.date.accessioned 2019-08-09T04:23:57Z
dc.date.available 2019-08-09T04:23:57Z
dc.date.issued 2560
dc.identifier.citation รมยสาร, ปีที่ 12, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-มิ.ย. 2557): หน้า 27 - 41 en_US
dc.identifier.uri http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/5278
dc.description.abstract การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาทักษะการสืบค้นอย่างมีวิจารณญาณที่ติดตัวและทำได้ด้วยตนเอง และ 2) ให้ได้ข้อมูลวิธีการและเวลาที่ใช้ใน การพัฒนานักศึกษาเป็นรายบุคคล กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษา คณะครุศาสตร์ ชั้นปีที่ 1 - 4 เครื่องมือที่ใช้ คือ แผนการสอน และแบบประเมิน ผลการวิจัย พบว่า 1. การพัฒนาทักษะการสืบค้นอย่างมีวิจารณญาณที่ติดตัว และทำได้ด้วย ตนเอง พบว่า 1) ทักษะที่นักศึกษาทำได้ดี ได้แก่ ก) ชั้นปีที่ 3-4 คือ การสืบค้นข้อมูล นักศึกษา 4 ข) ชั้นปีที่ 3 คือ การเลือกแหล่งข้อมูล ค) ชั้นปีที่ 2 คือ การสรุปใจความสำคัญและการเขียนอ้างอิง และ ง) ชั้นปีที่ 1 คือ การประเมินข้อมูล และ 2) การมี ทักษะที่ติดตัวและสามารถทำได้ด้วยตนเอง พบว่า การทำงานด้วยตนเองและการศึกษาเพิ่มเติม ช่วยให้ทำงานครั้งต่อไปได้ดีขึ้น 2. การพัฒนานักศึกษาเป็นรายบุคคล พบว่า 1) ใช้วิธีการลงมือปฏิบัติซ้ำ การชี้แนะ การประเมินผล และการสะท้อนผล และ 2) การลงมือปฏิบัติโดยไม่ใช้ คำสั่ง จำานวน 1 ครั้ง และการปฏิบัติตามคำชี้แนะ จำนวน 3 ครั้ง en_US
dc.description.abstract This research aimed to develop the innate and self-acquired skills in critical information retrieval of the student teachers and to bring out the methods and time-line for developing the critical information retrieval skills of individual students. The sample groups were the 1st- 4th year students of the faculty of education. The research instruments were lesson plans, and critical information retrieval skills assessment forms. The research results were shown as follows : 1. With reference to the development of the innate and self-acquired skill in critical information retrieval of student teachers, the result showed that 1) the skills that were done well by batch of students were as follows : a) information retrieval was well done by the 3rd and 4th year students, b) selection of resources by the 3rd year students, c) summarizing and writing the reference by the 2nd year students, d) evaluation of the data by the 1st year students. 2) With reference to possession of the innate and self-acquired skills in critical information retrieval, the result showed that a) self practice and self study helped students do the better assignment. 2. The methods that were used to develop the critical information retrieval skills of individual students were : 1) repetition,instruction, assessment, and reflection, 2) time-lines that were used for development process were: one time for the practice without the mandate, and three times for practices with instruction. en_US
dc.language.iso th_TH en_US
dc.publisher มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ en_US
dc.subject กระบวนการพัฒนาทักษะการสืบค้นอย่างมีวิจารณญาณของนักศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี en_US
dc.title กระบวนการพัฒนาทักษะการสืบค้นอย่างมีวิจารณญาณของนักศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี en_US
dc.title.alternative The Development Process of Critical Information Retrieval Skills of Students at Udon Thani Rajabhat University en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics