ระบบคลังข้อมูลทางวิชาการ BRU

การพัฒนากลยุทธ์การสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู ในโรงเรียนเอกชนในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ

Show simple item record

dc.contributor.author ธนา, ดุจเพ็ญ
dc.date.accessioned 2019-08-09T04:00:09Z
dc.date.available 2019-08-09T04:00:09Z
dc.date.issued 2560
dc.identifier.citation รมยสาร, ปีที่ 13, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-เม.ย. 2558): หน้า 121 - 131 en_US
dc.identifier.uri http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/5255
dc.description.abstract การวิจัยในครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูในโรงเรียนเอกชนและ 2) พัฒนากลยุทธ์การสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูในโรงเรียนเอกชนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน กลุ่มตัวอย่างที่ตอบแบบสอบถาม ได้แก่ ครูโรงเรียนเอกชนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน 20 จังหวัด ในเขตภาคตะวันออกเฉียงเหนือ จำนวน 400 คน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการทดลองแผนกลยุทธ์ ได้แก่ ผู้บริหารและครูในโรงเรียนเอกชนจังหวัดบุรีรัมย์ จำนวน 64 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ และแบบสอบถามชนิดปลายเปิด การดำเนินการวิจัยแบ่งเป็น 4 ระยะ คือ ระยะที่ 1 ศึกษาเอกสารและงานวิจัย ที่เกี่ยวข้อง ระยะที่ 2 การสร้างแผกลยุทธ์ ระยะที่ 3 การทดลองแผนกลยุทธ์ในโรงเรียนเอกชน ระยะที่ 4 การเสนอแผนกลยุทธ์ สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ร้อยละค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. องค์ประกอบการสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูในโรงเรียนเอกชน ประกอบด้วย 8 องค์ประกอบ คือ 1) ด้านสถานที่ 2) ด้านผลตอบแทน 3) ด้านความ ต้องการความสำเร็จ 4) ด้านความสัมพันธ์องค์กรและชุมชน 5) ด้านผู้บริหาร 6) ด้านความต้องการในตัวบุคคล 7) ด้านกาบริหารงาน 8) ด้านภาระงาน 2. กลยุทธ์การสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติ งานของครูในโรงเรียนเอกชน ประกอบด้วย 6 กลยุทธ์ ดังนี้ 1) จัดสภาพแวดล้อมที่เหมาะสมกับการปฏิบัติงาน 2) พัฒนระบบบริหารค่าตอบแทน 3) จัดทำมาตรฐานในการปฏิบัติงาน 4) พัฒนาศักยภาพ สมรรถนะและคุณธรรม จริยธรรมของบุคลากรครู 5) ส่งเสริมความสัมพันธ์ของบุคลากรในองค์กร 6) ส่งเสริมการมีส่วนร่วมในการพัฒนาคุณภาพการศึกษา en_US
dc.description.abstract This research aimed 1) to study the motivation components of the performance of the private school teachers, and 2) to develop the motivation strategies for the performance of private school teachers under the Office of the Private Education Commission. The 400 public school teachers from 20 provinces in the Northeast under the Office of the Private Education Commission were used for the strategies investigation. In additions, 64 administrators and teachersin private schools in Buriram province were used for strategies implementation. The research instruments were 5-point rating scale and open-ended questionnaires. The research was carried out in four stages i.e. stage 1) study documents and related research papers, stage 2) creating a strategic plan, stage 3) experimenting strategy in private school, stag 4) proposing the strategy. The data were analyzed by descriptive statistics such as percentage, mean, and standard deviation. The research findings were shown as follows : 1. The motivation components of the operation of the private school teachers consisted of 8 components: 1) place, 2) compensation, 3) need for success, 4) relationship between organizations and communities, 5) administrator, 6) needs of individual, 7) administration, and 8) working load. 2. The results derived from the opinions of experts showed that the motivation strategies for performance of the private school teachers included 6 strategies : 1) the suitable environment for performance, 2) the development of compensation administration system, 3) the standard of performance, 4) the development of capability competency and morality of teachers, 5) the promotion of the relationships of people in the organizations, and 6) the promotion in participation in the development of education quality. en_US
dc.language.iso th_TH en_US
dc.publisher มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ en_US
dc.subject การพัฒนากลยุทธ์การสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู ในโรงเรียนเอกชนในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ en_US
dc.title การพัฒนากลยุทธ์การสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู ในโรงเรียนเอกชนในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ en_US
dc.title.alternative The development of motivation strategy for performance of the private school teachers in the Northeast en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics