ระบบคลังข้อมูลทางวิชาการ BRU

การศึกษาการพัฒนาการบริหารจัดการของกลุ่มผู้ผลิตผ้าไหมของจังหวัดชัยภูมิ

Show simple item record

dc.contributor.author ประภาศรี, ถนอมธรรม
dc.date.accessioned 2019-08-09T02:50:41Z
dc.date.available 2019-08-09T02:50:41Z
dc.date.issued 2560
dc.identifier.citation รมยสาร, ปีที่ 14, ฉบับที่ 2 (พ.ค. - ส.ค. 2559) : หน้า 225 - 232 en_US
dc.identifier.uri http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/5203
dc.description.abstract การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเสริมสร้างการพัฒนาการบริหารจัดการของกลุ่มผู้ผลิตผ้าไหมของจังหวัด ชยั ภมู ิ การดำเนนิ การวจิ ยั ในครงั้ นเี้ ปน็ การวจิ ยั เชงิ คณุ ภาพ (Qualitative Research) โดยใชก้ ระบวนการวจิ ยั แบบมสี ว่ น ร่วม (Participatory research) กลุ่มตัวอย่างคือสมาชิกของกลุ่มผู้ผลิตผ้าไหมของจังหวัดชัยภูมิที่สนใจเข้ารับการอบรมและ ให้คำปรึกษาแนะนำทั้งหมด โดยคัดเลือกแบบเจาะจงจำนวน 5 กลุ่ม เครื่องมือที่ใช้คือ แบบสอบถาม (Questionnaire) การ สัมภาษณ์เชิงลึก (In depth interviews) และการกำกับติดตามโดยการให้คำปรึกษาแนะนำ (Counseling guide) สถิติที่ใช้ คือ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยในการแก้ไขจุดอ่อนของกลุ่มทั้ง 4 ด้าน คือด้านการตลาดพบว่าสมาชิก หลังเข้ารับการอบรมแล้วมีนามบัตร มีป้ายโฆษณา มีบรรจุภัณฑ์และใช้การโฆษณาประชาสัมพันธ์เพื่อส่งเสริมการขายส่งผล ให้ยอดขายของกลุ่มมีมากขึ้น ด้านการผลิตมีการจัดทำแผนการทำงานส่งผลให้แก้ไขปัญหาการขาดแรงงานในฤดูการทำนาได้ ด้านการเงินหลังจากการฝึกอบรมพบว่าสมาชิกมีการจัดทำบัญชีรายรับรายจ่าย มีการแยกหมวดหมู่ของต้นทุนการผลิต และ คิดต้นทุนการผลิตที่แท้จริงได้ทำให้สามารถตั้งราคาขายและประมาณการกำไรที่ชัดเจน และด้านการบริหารจัดการของกลุ่ม พบว่าสมาชิกของกลุ่มได้เข้ามามีบทบาทและมีส่วนร่วมในการบริหารจัดการมากขึ้นโดยมีการแบ่งกรอบของหน้าที่รับผิดชอบ อย่างชัดเจน ในส่วนของอุปสรรคที่พบของกลุ่มคือ การเพิ่มทักษะในส่วนที่กลุ่มต้องการในด้านต่างๆ อาทิ การเงิน การตลาด การผลิตและการบริหารจัดการ การรวมตัวกันในการสั่งซื้อเส้นไหม และการรวมตัวกันในการสั่งทำบรรจุภัณฑ์เพื่อเพิ่มอำนาจ การต่อรองและได้ราคาที่ถูกลง en_US
dc.description.abstract This study aimed to improve development management of silk weaving manufacturers group in Chaiyaphum Province. This research was conducted on a qualitative research by using the process of participatory research. The samples were obtained by interested participants and consultants of silk weaving manufacturers group in Chaiyaphum Province. The numbers of trainee participants were divided into qualifying 5 groups. The tools that were used to collect data were questionnaires, in-depth interviews, and supervision by a counseling guide. The statistics used in the analysis of data are mean and standard deviation. The outcome of the research on the weaknesses can be divided into four areas. In marketing after training, the members have business cards, packaging designs and advertisements, and public relations used in the promotion. As a result, sales of the group increased. In production aspect, the plan worked resulting in solving the problem of labour shortage on the farming season. In financial aspect, after training, it was found that members have been taking notes in the accounting of the group. There is a separate category of production costs and the actual production costs. Resulting in the selling price and profit forecast is clear. In Management aspect, it was found that members took part in dividing the framework of responsibilities clearly. A threat that the group encountered is that the group wants to increase skills in areas such as finance, marketing, production, and management. The group had a combination of silk and packaging order in order to increase the bargaining power and get cheaper prices. en_US
dc.language.iso th_TH en_US
dc.publisher มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ en_US
dc.subject การศึกษาการพัฒนาการบริหารจัดการของกลุ่มผู้ผลิตผ้าไหมของจังหวัดชัยภูมิ en_US
dc.title การศึกษาการพัฒนาการบริหารจัดการของกลุ่มผู้ผลิตผ้าไหมของจังหวัดชัยภูมิ en_US
dc.title.alternative The Study on Development Management of Silk Weaving Manufacturer Group in Chaiyaphum Province en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics