การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อสร้างกรอบการประเมินสมรรถนะด้านการจัดการเรียนรู้ และการรู้วิชาเฉพาะด้านของนักศึกษาครูการศึกษาปฐมวัย คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฎบุรีรัมย์ 2) เพื่อหาคุณภาพของกรอบการประเมินสมรรถนะด้านการจัดการเรียนรู้และการรู้วิชาเฉพาะด้านของนักศึกษาครูการศึกษาปฐมวัยคณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ ประชากรเป็นนักศึกษาชั้นปีที่ 4 คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ ซึ่งมีนักศึกษาทั้งหมด จานวน 70 คน กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย 30 คน รวมเป็นจานวนนักศึกษาทั้งหมด 30 คน
การวิจัยครั้งนี้ใช้รูปแบบการวิจัยและพัฒนา โดยสังเคราะห์กรอบการประเมินสมรรถนะด้านการจัดการเรียนรู้และการรู้วิชาเฉพาะด้านปฐมวัย ร่วมกับผู้เชี่ยวชาญทางด้านการจัดการเรียนรู้ การวัดและประเมินผล และครูผู้สอนในระดับปฐมวัย จานวน 11 คน จากการสนทนากลุ่ม เพื่อสังเคราะห์และออกแบบกรอบการประเมินสมรรถนะด้านการจัดการเรียนรู้ 5 องค์ประกอบ
The purposes of this research were to construct the assessment frameworks for assessing competencies of learning management and specific content knowledge of teacher students in early childhood education program and to determine the quality the assessment forms for assessing competencies of learning management and specific content knowledge of teacher students in early childhood education program. The population were 70 teacher students in early childhood Education program. The sample of 30 teacher students in early childhood Education were simple randomly selected. The samples of each program were 30 teacher students.
The research and development were used to construct the assessment frameworks for assessing competencies of learning management and specific content knowledge of teacher students in early childhood Education program. The data were analyzed by using Item Analysis of 10 experts opinion from focus group method.
The research instruments were assessment frameworks for assessing