การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์1) เพื่อสร้างกรอบการประเมินสมรรถนะด้านการจัดการเรียนรู้ และการรู้วิชาเฉพาะด้านของนักศึกษาครูกลุ่มภาษาและสังคมศาสตร์ คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฎบุรีรัมย์ 2) เพื่อหาคุณภาพของกรอบการประเมินสมรรถนะด้านการจัดการเรียนรู้และการ รู้วิชาเฉพาะด้านของนักศึกษาครูกลุ่มภาษา และสังคมศาสตร์ คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ ประชากรเป็นนักศึกษาชั้นปีที่ 4 คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ จานวน 3 สาขาวิชา ได้แก่ ภาษาไทยสังคมศึกษา และการศึกษาปฐมวัย ซึ่งมีนักศึกษาทั้งหมดจานวน 248 คน กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาได้มาจากการสุ่มอย่างง่ายสาขาวิชาละ 30 คน รวมเป็นจานวนนักศึกษาทั้งหมด 90 คน
The purposes of this research were to construct the assessment frameworks for assessing competencies of learning management and specific content knowledge of teacher students in the field of Language and Social Science and to determine the quality the assessment forms for assessing competencies of learning management and specific content knowledge of teacher students in the field of Language and Social Science. The population were 248 teacher students in the field of Language and Social Science from three programs : Thai language, Social study and earlychildhood Education. The sample of 90 teacher students were simple randomly selected from three programs. The samples of each program were 30 teacher students.