การวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความสามารถในการโต้แย้งหลังเรียนประเด็นปัญหาทางสังคมที่เกี่ยวข้องกับการใช้วิทยาศาสตร์ของนักเรียนโดยส่วนรวมและจำ แนก ตามแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์และรูปแบบการเรียน 2) ศึกษาและเปรียบเทียบการคิดวิจารณญาณก่อนเรียนและหลังเรียนประเด็นปัญหาทางสังคมที่เกี่ยวข้องกับการใช้วิทยาศาสตร์โดยใช้รูปแบบการเรียนผสมผสานตามวิธีปัญหาเป็นฐานและแบบวิธีวัฏจักรการเรียนรู้ 7 ขั้นของนักเรียนประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 1 โดยรวมและจำแนกตามแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์และรูปแบบการเรียน 3) เปรียบเทียบความสามารถในการโต้แย้งและการคิดวิจารณญาณหลังเรียนประเด็นปัญหาทางสังคมที่เกี่ยวข้องกับการใช้วิทยาศาสตร์ของนักเรียนประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 1 ที่มีแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ต่างกันและเรียนโดยใช้รูปแบบการเรียนต่างกันกลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนพาณิชยกรรม ในระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ ชั้นปีที่ 1 แผนกวิชาการบัญชี จำนวน 80 คน จากจำนวน 2 กลุ่ม ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) นักเรียน 2 กลุ่ม ได้แก่กลุ่มทดลองที่ 1 จำนวน 40 คน เรียนแบบผสมผสานตามวิธีปัญหาเป็นฐาน และกลุ่มทดลองที่ 2 จำนวน 40 คน เรียนแบบผสมผสานตามวิธีวัฏจักรการเรียนรู้ 7 ขั้น สถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐาน ได้แก่ Paired t-test และ F-test (Two-way MANCOVA และ ANCOVA) ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนโดยรวมและจำแนกตามแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์หลังเรียนประเด็นปัญหาทางสังคมที่เกี่ยวข้องกับการใช้วิทยาศาสตร์ โดยใช้รูปแบบผสมผสานตามวิธีปัญหาเป็นฐานกบรูปแบบการเรียนแบบวิธีวัฏจักรการเรียนรู้ 7 ขั้น มีการพัฒนาความสามารถในการโต้แย้งและการคิดวิจารณญาณโดยรวมและรายด้านเพิ่มขึ้น และมีปฏิสัมพันธ์ระหว่างแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ของรูปแบบการเรียนเฉพาะการคิดวิจารณญาณรายด้าน คือด้านการระบุข้อตกลงเบื้องต้นโดยนักเรียนที่มีแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์สูงที่เรียนโดยใช้รูปแบบผสมผสานตามวิธีปัญหาเป็นฐานมีความสามารถมากกว่านักเรียนกลุ่มอื่น และมีการคิดวิจารณญาณ โดยรวมและรายด้านมากกว่านักเรียนที่เรียนแบบผสมผสานตามวิธีวัฏจักรการเรียนรู้ 7 ขั้นแต่นักเรียนที่มีการเรียนโดยใช้รูปแบบการเรียนต่างกันมีความสามารถในการโต้แย้งไม่แตกต่างกัน"
This research aims to: 1) study the ability to argue after school, social issues related to the
use of science by students 2) study and compare thinking. Social issues related to the use of
science by using the integrated learning model. The baseline and the 7-cycle learning cycle of the
first year students in the Certificate of Vocational Education, and classified by achievement
motivation and learning styles. 3) Comparison of the ability to argue and critical thinking after
problem learning. A study of the relationship between student achievements. Each class uses
different learning styles. The sample is a commercial student. In the first year of the Diploma in
Accounting, 80 students from the two groups were randomly assigned to the Cluster Random
Sampling. Each group consisted of 40 students. The experimental group consisted of Paired t-test
and F-test (Two-way MANCOVA and ANCOVA). The research findings found that the students
as a whole and as classified according to achievement motivation who learned the socioscientific
issues using the mixed methods based on the problem -based learning method and the 7E –
learning cycle showed developments of argumentation and showed gains in critical thinking
abilities in general and in each aspect from before learning. There were statistical interactions of
achievement motivation with learning model only on critical thinking abilities as a whole and in
the subscale of identifying the preliminary agreement, in which the students with high achievement
motivation who learned the socioscientific issues using the mixed methods based on the
problem -based learning method approach had more argumentation abilities and critical thinking
abilities than other group students, and evidenced more analytical thinking abilities as a whole and
in each aspect than the counterpart students. However, the students with different learning method
did not show different argumentation abilities.