การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) พัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์เรื่องแสงและการมองเห็นโดยใช้วัฏจักรการเรียนรู้ SE สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนก่อนและหลังเรียนด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์เรื่องแสงและการมองเห็นโดยใช้วัฏจักรการเรียนรู้ SE สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 3) ศึกษาดัชนีประสิทธิผลของการเรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์เรื่องแสงและการมองเห็นโดยใช้วัฏจักรการเรียนรู้ SE สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 และ 4) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่เรียนด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์เรื่องแสงและการมองเห็นโดยใช้วัฏจักรการเรียนรู้ 5E สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนอนุบาลบ้านด่านอำเภอบ้านด่านสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบุรีรัมย์เขต 1 ที่กำลังศึกษาในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2561 จำนวน 33 คนได้มาจากการสุ่มอย่างง่ายด้วยวิธีการจับสลากโดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยในการสุ่มเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ประกอบด้วย 1) ชุดกิจกรรมการเรียนรู้จำนวน 6 ชุด 2) แผนการจัดการเรียนรู้จำนวน 6 แผน 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเป็นแบบปรนัยชนิดเลือกตอบจำนวน 4 ตัวเลือกจำนวน 30 ข้อมีค่าความยากระหว่าง 0. 24-0. 64 ค่าอำนาจจำแนกระหว่าง 0. 29-0. 59 และค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0. 81 และ 4) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนโดยใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้จำนวน 10 ข้อสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน E / E, ดัชนีประสิทธิผลและทดสอบสมมติฐานโดยใช้ Dependent Samples t-test
ผลการวิจัยพบว่า
ประสิทธิภาพของชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์เรื่องแสงและการมองเห็นโดยใช้วัฏจักรการเรียนรู้ SE สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 เท่ากับ 81, 97181. 52 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้
2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่เรียนด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์เรื่องแสงและการมองเห็นโดยใช้วัฏจักรการเรียนรู้ SE สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ. 05
3. ดัชนีประสิทธิผลของการเรียนด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์เรื่องแสงและการมองเห็นโดยใช้วัฏจักรการเรียนรู้ 5E สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 มีค่าเท่ากับ 0. 7009 แสดงว่านักเรียนมีความรู้เพิ่มขึ้น 0. 7009 หรือคิดเป็นร้อยละ 70. 09
4. ความพึงพอใจของนักเรียนที่เรียนด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์เรื่องแสงและการมองเห็นโดยใช้วัฏจักรการเรียนรู้ 5E สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 มีความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก
The purposes of this research were 1) to develop the learning activities packages of science entitled Light and Visibility" by using subjects inquiry cycle (5E) for Prathomsuksa 4 students to meet the criteria set at 80/80; 2) to compare the students' achievement before and after learning by using the learning activities packages of science "Light and Visibility" by using subjects inquiry cycle (5E) for Prathomsuksa 4 students; 3) to study the effectiveness index of learning by using the learning activities packages of science entitled 'Light and Visibility' by using subjects inquiry cycle (5E) for Prathomsuksa 4 students; and 4) to study the students' level of satisfaction towards the learning by using the learning activities packages of science entitled "Light and Visibility" by using subjects inquiry cycle (5E) for Prathomsuksa 4 students. The samples consisted of 33 Prathomsuksa 4/1 students studying in the first semester of academic year 2018 with the simple random sampling technique, obtained through the draw by using class as a unit of sampling method. The research instruments included 1) 6 sets of learning activities packages of science entitled "Light and Visibility" by using subjects inquiry cycle (5E) for Prathomsuksa 4 students; 2) 6 lesson plans entitled 'Light and Visibility' by using subjects inquiry cycle (5E) for Prathomsuksa 4 students; 3) a 30-item test with 4 multiple- choices; and 4) a 10-item questionnaire asking students' satisfaction towards learning by using the learning activities packages of science entitled "Light and Visibility" by using subjects inquiry cycle (5E). The statistics used for analyzing the collected data were percentage, mean, standard deviation,
effectiveness (E,/E), efficiency (E.I.), and the hypothesis v was tested by dependent samples t-test. The findings revealed that:
1. The learning activities packages of science entitled "Light and Visibility" by using subjects inquiry cycle (5E) for Prathomsuksa 4 students had an efficiency of 81.97/81.52 which met the criteria set at 80/80
2. The learning achievement of students after using the learning activities packages of science entitled "Light and Visibility" by using subjects inquiry cycle (5E) for Prathomsuksa 4 students was higher than before learning with significant difference at .05 level.
3. The effectiveness index of learning by using the learning activities packages of science entitled "Light and Visibility" by using subjects inquiry cycle (5E) for Prathomsuksa 4 students was 0.7009. This indicated that the students' learning achievement increased 0.7009 or 70.09 %.
4. The students' satisfaction towards learning by using the learning activities packages of science entitled "Light and Visibility" by using subjects inquiry cycle (5E) for Prathomsuksa 4 students as a whole was at high level.