ระบบคลังข้อมูลทางวิชาการ BRU

การพัฒนารูปแบบการเสริมสร้างพลังด้านอำนาจผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการจัดการค่านิยมหลัก 12 ประการ ภาคตะวันออกเฉียงเหนือ

Show simple item record

dc.contributor.advisor สิทธิชัย ดีล้น en_US
dc.contributor.advisor ศรีเพ็ญ พลเดช en_US
dc.contributor.author รัชนีกรนิภา, มีมาก
dc.date.accessioned 2020-07-20T08:24:34Z
dc.date.available 2020-07-20T08:24:34Z
dc.date.issued 2561
dc.identifier.uri http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/6674
dc.description.abstract การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษารูปแบบการเสริมสร้างพลังอำนาจผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการจัดการค่านิยมหลัก 12 ประการภาคตะวันออกเฉียงเหนือ 2) เพื่อสร้างรูปแบบการเสริมสร้างพลังอำนาจผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการจัดการด้านค่านิยมหลัก 12 ประการภาคตะวันออกเฉียมหนีย 3) เพื่อประเมินรูปแบบการเสริมสร้างพลังอำนาจผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการจัดการค่านิยมหลัก 12 ประการภาคตะวันออกเฉียงเหนือ การวิจัยประกอบด้วย 4 ขั้นตอน คือ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาองค์ประกอบและกรอบแนวคิดในการวิจัยการเสริมสร้างพลังอำนาจผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการจัดการค่านิยมหลัก 12 ประการขั้นตอนที่ 2 การร่างรูปแบบการพัฒนาการเสริมสร้างพลังอำนาจผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการจัดการค่านิยมหลัก 12 ประการ ขั้นตอนที่ 3 การทดลองใช้รูปแบบการพัฒนาการเสริมสร้างพลังอำนาจผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการจัดการค่านิยมหลัก 12 ประการ และขั้นตอนที่ 4 การรับรองรูปแบบการพัฒนาการเสริมสร้างพลังอำนาจผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการจัดการค่านิยมหลัก 12 ประการ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์แบบบันทึกการอภิปรายกลุ่ม กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา ภาคตะวันออกเฉียงเหนือจำนวน 274 คน จาก 20 จังหวัด 15 เขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาโดยใช้ตารางเครซี่และมอร์แกนและใช้การกำหนดสัดส่วน วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1) การเสริมสร้างพลังอำนาจผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการจัดการค่านิยมหลัก 12 ประการประกอบด้วย 3 ด้าน คือ ด้านการมอบอำนาจหน้าที่ ด้านแรงจูงใจในการทำงาน และด้านการทำงานเป็นทีม 2) รูปแบบการพัฒนาการเสริมสร้างพลังอำนาจผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการจัดการค่านิยมหลัก 12 ประการ ประกอบด้วย 4 ขั้น คือ ขั้นที่ 1 การเตรียม การขั้นที่ 2 การเสริมสร้างพลังอำนาจ ขั้นที่ 3 การดำเนินการ และขั้นที่ 4 การประเมินผล en_US
dc.description.abstract The purposes of this study were 1) to study the model of school administrator empowerment in secondary schools in management of the twelve core values in the Northeast of Thailand, 2) to construct the model of school administrator empowerment in secondary schools in management of the twelve core values in the Northeast of Thailand, and 3) to evaluate the model of school administrator empowerment in secondary schools in management of the twelve core values in the Northeast of Thailand. The research was comprised of 4 steps: 1) studied the elements and the concept framework in research of the secondary school administrator empowerment 2) draft the model of the secondary school administrator empowerment 3) tried out the model constructed of the secondary school administrator empowerment and 4) certified the model of the secondary school administrator empowerment. The instrument used in this study was questionnaire and interview form or focus group discussion form. The sample used in this study consisted of 274 school administrators from schools under the Secondary Educational Service Area in the Northeast of Thailand using the tables of Krejcie & Morgan and determining the ratio. The statistics used for analyzing the collected data were percentage, mean and standard deviation. The results of the study were as follows: 1) the school administrator empowerment in secondary school in management of the twelve core values which were categorized into 3 aspects : authority, motivation and teamwork. 2) the school administrator empowerment in secondary school in management of the twelve core values was comprised of 4 parts: Part 1) the concept and principle; Part 2) the general objective: Part 3) the process of the school administrator empowerment which were comprised of 4 steps: 3. 1) preparation for readiness, 3.2 )evaluetion before developing, 3.3) developing 3.4) evaluation after developing, and 3.5) repeated developing, Part 4) the application guidelines of the model. en_US
dc.language.iso th_TH en_US
dc.publisher มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ en_US
dc.subject การพัฒนารูปแบบการเสริมสร้างพลังด้านอำนาจผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการจัดการค่านิยมหลัก 12 ประการ ภาคตะวันออกเฉียงเหนือ en_US
dc.title การพัฒนารูปแบบการเสริมสร้างพลังด้านอำนาจผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาในการจัดการค่านิยมหลัก 12 ประการ ภาคตะวันออกเฉียงเหนือ en_US
dc.title.alternative Development of Secondary School Administrator Empowerment Model in Management of Twelvecore Values in the Northeast en_US
dc.type Thesis en_US
dc.degree.discipline การบริหารการศึกษา en_US
dc.degree.level ปริญญาเอก en_US
dc.degree.name ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics