วรรณกรรมคำผูกแขนอีสานถือเป็นคำอวยพรที่แฝงไปด้วยพลังอำนาจ เป็นส่วนหนึ่งของวาทกรรมที่มีอิทธิพลต่อ
ระบบความคิด ความเชื่อ ค่านิยม อุดมการณ์ของคนอีสาน ทั้งยังเป็นตัวกำหนดกฎเกณฑ์วิถีชีวิต ประเพณี พิธีกรรม รวมถึง
จารีตปฏิบัติที่สำคัญในสังคมอีสาน บทความนี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวาทกรรมคำอวยพรในวรรณกรรมคำผูกแขนอีสาน
แสดงให้เห็นการประกอบสร้างอำนาจและอุดมการณ์ผ่านภาษา โดยศึกษาจากวรรณกรรมคำผูกแขนอีสานที่เป็นลายลักษณ์
จำนวนทั้งสิ้น 16 ฉบับ และวรรณกรรมมุขปาฐะจากการสัมภาษณ์หมอสู่ขวัญ จำนวน 6 คน ผลการศึกษาพบว่า วาทกรรม
คำอวยพรในวรรณกรรมคำผูกแขนอีสานเกิดจากการประกอบสร้างอำนาจและอุดมการณ์ 4 ประการ คือ 1) วาทกรรมคำ
อวยพรจากศาสนาพุทธ วาทกรรมที่พบประกอบด้วย วาทกรรมพระรัตนตรัย วาทกรรมภาษาศักดิ์สิทธิ์และวาทกรรมบุญ 2)
วาทกรรมคำอวยพรจากศาสนาพราหมณ์ วาทกรรมที่พบประกอบด้วย วาทกรรมเทพเจ้า วาทกรรมถ้อยคำศักดิ์สิทธิ์ วาท
กรรมฝ้ายศักดิ์สิทธิ์ และวาทกรรมฤกษ์ยามมงคล 3) วาทกรรมคำอวยพรจากอำนาจเหนือธรรมชาติ วาทกรรมที่พบประกอบ
ด้วย วาทกรรมเทวดาฝ่ายพุทธ วาทกรรมพญาแถน และวาทกรรมมาเยอขวัญเอย 4) วาทกรรมคำอวยพรจากความสุขใน
อุดมคติ วาทกรรมที่พบประกอบด้วย วาทกรรมเจ้าคนนายคน วาทกรรมมั่งมีศรีสุขและวาทกรรมอยู่ดีมีแฮง ผลการศึกษา
ในครั้งนี้แสดงให้เห็นว่า ภาษา อำนาจและอุดมการณ์มีความเกี่ยวโยงสัมพันธ์กัน อำนาจและอุดมการณ์จึงเป็นสิ่งที่ฝังแฝง
อยู่ในวาทกรรมคำอวยพรอย่างแนบเนียนและเป็นธรรมชาติ
Blessing words used in the literature for
I-san moral ceremony of binding wrist in which
power was hidden were part of discourse that
have influenced a set of thoughts, beliefs, values,
and ideology. They also controlled ways of life,
tradition, ceremony, and practice in I-san society.
Therefore, this article aimed to do the discourse
analysis of blessing words found in the literature
for I-san moral ceremony of binding wrist displaying
the construction of power and ideology through
the language usage. The total number of 16 pieces
of written I-san literature of binding wrist ceremony
and the oral literature gained from 6 Brahmans
or Maw Soo Khwans’ interview were used to
analyze. The findings revealed that the discourse
of blessing words used in the literature for I-san
moral ceremony of binding wrist can be divided
into 4 types. They were 1) Discourse of blessing
words from Buddhism which includes discourse
of the Triple Gem, discourse of sacred languages,
and discourse of merit; 2) Discourse of blessing
words from Brahmanism, including discourse of
gods, discourse of sacred speech, discourse of
sacred cotton, and discourse of auspicious time;
3) Discourse of blessing words from supernatural
power, including discourse of Buddhist angels,
discourse of Phaya Than, and discourse of blessing
ceremony 4) Discourse of blessing words from ideal
happiness, including discourse of bosses, discourse
of wealth, and discourse of well-being. The findings
revealed that languages, power, and ideology were
related to one another. Thus, it could be stated
that power and ideology is hidden soundly and
naturally in the discourse of blessing words.
Keywords: power, ideology, discourse, blessing
words, blessing words used in the literature for
I-san moral ceremony of binding wrist.