ระบบคลังข้อมูลทางวิชาการ BRU

การตระหนักทางด้านอภิปัญญาของกลวิธีการอ่านเนื้อเรื่องด้านวิชาการภาษาอังกฤษของนักเรียนไทยที่เรียนภาษาอังกฤษในฐานะภาษาต่างประเทศ

Show simple item record

dc.contributor.author Nualchan, Thianwan
dc.date.accessioned 2017-10-16T07:22:52Z
dc.date.available 2017-10-16T07:22:52Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation บทความฉบับเต็ม ภาคบรรยาย การประชุมวิชาการเสนอผลงานวิจัยระดับบัณฑิตศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2554 en_US
dc.identifier.uri http://dspace.bru.ac.th/xmlui/handle/123456789/3001
dc.description ABSTRACT The purposes of this study were (1) to investigate what metacognitive reading strategies students use in expository texts; (2) to discover how they use the strategies in actual reading tasks; and (3) to explore what similarities and differences exist between the actual use of strategies among high reading proficiency students (HRPSs) and low reading proficiency students (LRPSs). The samples were 84 surveyed students from grade 12 studying at Burirampitthayakhom School purposively selected and divided into two groups: 51 HRPSs and 33 LRPSs. The research instruments for data collection included: (1) MARSIS survey questionnaire, (2) reading proficiency test, (3) think-aloud protocols of two expository texts, (4) semi-structured interviews, and (5) observations of reading sections. The statistics for data analysis included, mean, standard deviation, and independent samples t-test. The significant difference was set at the level of .05. The quantitative results showed that the Thai EFL surveyed students used all three groups of metacognitive reading strategies at high levels. More specifically, problem solving reading strategies were reported as the most frequently used strategies; global reading strategies were the next most used strategies, and support reading strategies the least often employed. The HRPSs used problem solving reading strategies the most, followed by global reading strategies and support reading strategies; whereas, the LRPSs employed problem solving reading strategies the most, followed by support reading strategies and global reading strategies, respectively. The order of use of the metacognitive reading strategy groups used by the HRPSs and LRPSs was rather similar. However, the t-test results found that there were statistically significant differences at .05 levels in all of the three subsections reported to be used by the HRPSs and LRPSs. The qualitative analysis of the results indicated that participating students at different academic levels were aware of metacognitive reading strategies when engaged in academic reading. Key reading strategies used by these students included adjusting reading speed and selecting strategies for different purposes, using prior knowledge, inferring text, marking text, focusing on typographical features, and summarizing. When encountering challenges in reading comprehension, the students interviewed said they used context clues, re-read, and depended on supportive resources. en_US
dc.publisher มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ en_US
dc.subject Metacognitive Awareness en_US
dc.subject English Reading Strategies en_US
dc.subject Expository Texts en_US
dc.subject Thai EFL Students en_US
dc.subject การตระหนักทางด้านอภิปัญญา en_US
dc.subject กลวิธีการอ่านภาษาอังกฤษ en_US
dc.subject เนื้อเรื่องด้านวิชาการ en_US
dc.subject นักเรียนไทยที่เรียนภาษาอังกฤษในฐานะภาษาต่างประเทศ en_US
dc.title การตระหนักทางด้านอภิปัญญาของกลวิธีการอ่านเนื้อเรื่องด้านวิชาการภาษาอังกฤษของนักเรียนไทยที่เรียนภาษาอังกฤษในฐานะภาษาต่างประเทศ en_US
dc.title.alternative การตระหนักทางด้านอภิปัญญาของกลวิธีการอ่านเนื้อเรื่องด้านวิชาการภาษาอังกฤษ ของนักเรียนไทยที่เรียนภาษาอังกฤษในฐานะภาษาต่างประเทศ en_US
dc.type Proceedings en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics