dc.description.abstract |
The purposes of this study were (1) to investigate what metacognitive reading strategies students use
in expository texts; (2) to discover how they use the strategies in actual reading tasks; and (3) to explore what
similarities and differences exist between the actual use of strategies among high reading proficiency students
(HRPSs) and low reading proficiency students (LRPSs). The samples were 84 surveyed students from grade 12
studying at Burirampitthayakhom School purposively selected and divided into two groups: 51 HRPSs and 33
LRPSs. The research instruments for data collection included: (1) MARSIS survey questionnaire, (2) reading
proficiency test, (3) think-aloud protocols of two expository texts, (4) semi-structured interviews, and (5)
observations of reading sections. The statistics for data analysis included, mean, standard deviation, and
independent samples t-test. The significant difference was set at the level of .05. The quantitative results
showed that the Thai EFL surveyed students used all three groups of metacognitive reading strategies at high
levels. More specifically, problem solving reading strategies were reported as the most frequently used
strategies; global reading strategies were the next most used strategies, and support reading strategies theleast often employed. The HRPSs used problem solving reading strategies the most, followed by global reading
strategies and support reading strategies; whereas, the LRPSs employed problem solving reading strategies the
most, followed by support reading strategies and global reading strategies, respectively. The order of use of the
metacognitive reading strategy groups used by the HRPSs and LRPSs was rather similar. However, the t-test
results found that there were statistically significant differences at .05 levels in all of the three subsections
reported to be used by the HRPSs and LRPSs. The qualitative analysis of the results indicated that participating
students at different academic levels were aware of metacognitive reading strategies when engaged in
academic reading. Key reading strategies used by these students included adjusting reading speed and
selecting strategies for different purposes, using prior knowledge, inferring text, marking text, focusing on
typographical features, and summarizing. When encountering challenges in reading comprehension, the
students interviewed said they used context clues, re-read, and depended on supportive resources.
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษากลวิธีอภิปัญญาอะไรที่นักเรียนใช้ในการอ่านเนื้อเรื่องทางวิชาการ
ภาษาอังกฤษ (2) ศึกษาการใช้กลวิธีอภิปัญญาในภาระการอ่านของนักเรียน และ (3) สำรวจความเหมือนและความ
แตกต่างของการใช้กลวิธีการที่เกิดขึ้นจริงระหว่างนักเรียนที่มีความสามารถทางการอ่านภาษาอังกฤษในระดับสูงและ
นักเรียนที่มีความสามารถทางการอ่านภาษาอังกฤษในระดับต่ำ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้เป็นนักเรียนไทยชั้น
มัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนบุรีรัมย์ พิทยาคม จำนวน 84 คน ที่ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง โดยแบ่งเป็นนักเรียนที่มี
ความสามารถทาง การอ่านภาษาอังกฤษในระดับสูง จำนวน 51 คน และนักเรียนที่มีความสามารถทางการอ่าน
ภาษาอังกฤษในระดับต่ำ จำนวน 33 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลได้แก่ แบบสอบถามทางด้านอภิปัญญา
การทดสอบความสามารถด้านการอ่าน ระเบียบการคิดในใจของเนื้อเรื่องการอ่านสองเรื่อง การสัมภาษณ์ และการสังเกต
จากเนื้อเรื่องการอ่าน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและ Independent Samples
t-test โดยกำหนดค่าความมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 จากผลการวิเคราะห์เชิงปริมาณ พบว่า นักเรียนไทยใช้กลวิธี
การอ่านภาษาอังกฤษด้านอภิปัญญาโดยรวมอยู่ในระดับมาก โดยใช้กลวิธีการอ่านแบบแก้ปัญหามากที่สุด รองลงมาคือ
กลวิธีการอ่านแบบองค์รวมและใช้กลวิธีการอ่านแบบสนับสนุนน้อยที่สุด นักเรียนที่มีความสามารถทางการอ่าน
ภาษาอังกฤษในระดับสูงใช้กลวิธีการอ่านแบบแก้ปัญหามากที่สุด รองลงมาคือกลวิธีการอ่านแบบองค์รวม และกลวิธีการ
อ่านแบบสนับสนุน ส่วนนักเรียนที่มีความสามารถทางการอ่านภาษาอังกฤษในระดับต่ำใช้กลวิธีการอ่านแบบแก้ปัญหา
มากที่สุด รองลงมาคือกลวิธีการอ่านแบบสนับสนุน และกลวิธีการอ่านแบบองค์รวม ตามลำดับ ทั้งนี้นักเรียนที่มีระดับการใช้กลวิธีการอ่านที่ค่อนข้างเหมือนกัน จากการเปรียบเทียบการใช้กลวิธีการอ่านของนักเรียนที่มีความสามารถ
ทางการอ่านภาษาอังกฤษในระดับสูงและนักเรียนที่มีความสามารถทางการอ่านภาษาอังกฤษในระดับต่ำ พบว่า นักเรียน
ทั้งสองกลุ่ม ใช้กลวิธีการอ่านทั้งสามกลวิธีแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ผลการวิเคราะห์เชิงคุณภาพ
พบว่า นักเรียนทั้งสองกลุ่มซึ่งมีระดับความสามารถทางวิชาการต่างกัน มีความตระหนักต่อกลวิธีการอ่านด้านอภิปัญญา
ในขณะเริ่มอ่านเนื้อเรื่องด้านวิชาการ นักเรียนทั้งสองกลุ่มใช้กลวิธีหลักการอ่าน ดังต่อไปนี้ การปรับระดับความเร็วและ
การเลือกวิธีการอ่านสำหรับจุดประสงค์ที่แตกต่างกัน การใช้ความรู้เดิม การอนุมานข้อความ การทำเครื่องหมาย
ข้อความ การมุ่งเน้นการสังเกตตัวอักษรที่หนาหรือเอียงและการสรุป เมื่อพบความท้าทายในการอ่านเพื่อจับใจความ
นักเรียนได้กล่าวว่าพวกเขาใช้ข้อความรอบข้าง ใช้การอ่านทบทวน ใช้การอาศัยแหล่งข้อมูลสนับสนุน |
en_US |