การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อพัฒนาสื่ออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) โดยใช้โปรแกรม Geogebra รายวิชาการวิเคราะห์เชิงตัวเลข สำหรับนักศึกษาสาขาวิชาคณิตศาสตร์ ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 70/70 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาที่ใช้สื่ออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) โดยใช้โปรแกรม Geogebra กับเกณฑ์ร้อยละ 70 กลุ่มตัวอย่างคือนักศึกษาสาขาวิชาคณิตศาสตร์ คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ ชั้นปีที่ 3 หมู่ 2 จำนวน 27 คน ที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชาการวิเคราะห์เชิงตัวเลข ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2563 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วยสื่ออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) โดยใช้โปรแกรม Geogebra และแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่า ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่าประสิทธิภาพของสื่ออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) โดยใช้โปรแกรม Geogebra ได้ค่า E1/E2 เท่ากับ 83.54/87.84 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด 70/70 และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนที่ใช้สื่ออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) โดยใช้โปรแกรม Geogebra สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purposes of this research were 1) to develop E-books using Geogebra program on “Numerical Analysis” for mathematics students as the standard criterion 70/70. 2) To compare the academic achievements of students using electronic media (E-books) using Geogebra with 70 percent criterion. The samples of research consisted of Year 3, Moo 2, 27 persons students in Mathematics Department, Faculty of Education, Buriram Rajabhat University at Registered for numerical analysis subject, Semester 2, academic year 2020 selected by using Simple random sampling. The instruments used in gathering data were, E-books using Geogebra program and 5 questions of learning achievement measurement test. The statistical data analysis involved means, standard deviations and t-test for dependent samples were used to analyze the data. The results of the study revealed as follows The efficiency of E-books using Geogebra was 83.54/87.84, which met prescribed criterion at 70/70 and the academic achievements of students using electronic media (E-book) using Geogebra was statistically higher than 70 percent criterion at .05 level.