สถาปัตยกรรมพื้นถิ่นเป็นหนึ่งในมรดกทางวัฒนธรรมที่สำคัญ เหมาะสมที่จะนำมาเป็นฐานของการเรียนรู้ในโครงการบูรณาการการเรียนการสอน การวิจัย บริการวิชาการและการทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรมของสาขาวิชาเทคโนโลยีสถาปัตยกรรม คณะเทคโนโลยีอุตสาหกรรมมหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ ซึ่งเป็นการบูรณาการการเรียนการสอนระหว่างรายวิชาและบูรณาการกับพันธกิจของมหาวิทยาลัย โดยให้กลุ่มนักศึกษาต่างชั้นปีร่วมกัน เรียนรู้แบบร่วมมือร่วมใจนอกห้องเรียนกับชุมชน แสวงหาความรู้และนำ เสนอองค์วามรู้สถาปัตยกรรมพื้นถิ่น ทำให้ได้ผลงานแบบทางสถาปัตยกรรมเพื่อการอนุรักษ์อาคารและใช้ประโยชน์จากอาคารกระบวนการเรียนรู้นี้ทำให้นักศึกษาเกิดความกระตือรือร้นมากกว่าการเรียนการสอนแบบเดิม ชุมชนมีความพึงพอใจผลงานตระหนักถึงความสำคัญ และเกิดแรงบันดาลใจในการอนุรักษ์สถาปัตยกรรมพื้นถิ่น อันเป็นเสริมสร้างความเข้มแข็งของชุมชนให้ยังคงดำรงอัตลักษณ์ท้องถิ่นท่ามกลางกระแสโลกาภิวัตน์ โครงการประเมินความสำเร็จของโครงการบูรณาการการเรียนการสอน การวิจัย การบริการวิชาการและการทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรมของสาขาวิชาเทคโนโลยีสถาปัตยกรรม มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์ ปี ที่5 มีวัตถุประสงค์ในการประเมิน 2 ประการคือเพื่อประเมินผลความสำเร็จของโครงการตามตัวชี้วัด ของโครงการและเสนอแนวทางในการปรับปรุงการดำเนินโครงการในปีต่อไป ทำการประเมินโดยอาศัยแนวคิดการประเมินผลตาม CIPP Model ของสตัฟเฟิลบีม ทำการประเมินระหว่างโครงการและประเมินหลังสิ้นสุดโครงการ ซึ่งอาศัยเครื่องมือได้แก่แบบประเมิน และประเด็นคำถามในการจัดเวทีสรุปบทเรียน โดยเทคนิค A.A.R. ทา การประเมินจากกลุ่มนักศึกษาจำนวน 29 คน กลุ่มอาจารย์ผู้สอน จำนวน 5 คน และกลุ่มชุมชนเจ้าของสถาปัตยกรรมพื้นถิ่น จำนวน 120 คน ผลการประเมินสรุปได้ว่าโครงการมีความสอดคล้องตามเกณฑ์ของตัวบ่งชี้ที่5.2 ประเมินคุณภาพการศึกษาภายใน พ.ศ. 2557ของสำนักงานคณะกรรมการการอุดมศึกษาผลการประเมินผลผลิต จากตัวชี้วัดเชิงปริมาณ จำนวน 6 ตัว ผลการประเมิน บรรลุ 6 ตัว ตัวชี้วัดเชิงคุณภาพ จำนวน 8 ตัว ผลการประเมิน บรรลุ 8 ตัว"
Vernacular architecture is a product of the cultural heritage which is suitable to be used as
a base for learning project; the integrated program of teaching, research, academic service and
preservation of art and culture Architectural Technology of Program, Faculty of Industrial
Technology, Buriram Rajabhat University. The integrated projectof teaching and the missionsof
the university for applying research methods were carried out to create learning process for
university students of different academic years to have classroom outside and cooperative learning
with the community, gain knowledge, and propose knowledge of vernacular architecture to create
an architectural contribution towards conserving buildings and use of the buildings. This leaning
process gote the students engaged in the learning process more than the old teaching method. The
people in the community had the satisfaction of overall works which realized the importance of the
vernacular architectures, and they were inspired to conserve the vernacular architectures in order to
strengthen the communities to maintain its local identity through globalization. The evaluation of
the 5 th year successful integration of teaching project, research, outreach and preservation of art
and culture of the Architectural Technology program, Buriram Rajabhat University aims to
evaluate two aspects of the project: to evaluate the successful indicators of the project, to propose
ways to improve the project in the following years. The CIPP Model was utilized to evaluate the
process. The evaluation was in line with the tools such as observation, evaluation, and questions in
the forum concluded the lesson by using AAR assessment of 29 students, 5 teachers and 120
persons in community about the vernacular architecture. The results revealed that the project was
consistent with the basis of indicators number 5.2 to assess the quality of education required by the
Office of the Higher Education Act of 2014. Moreover, the evaluation resultsoutput consisted of
six indicators of quantitative and 8indicatorsof quality. All these indicators were achieved.