งานวิจัยเรื่องการศึกษาความเป็นไปได้ของการจัดตั้งโรงผลิตน้าดื่มบรรจุขวดอัตโนมัติในมหาวิทยาลัยราชภัฏเลย มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเป็นไปได้ของการจัดตั้งโรงผลิตน้าดื่มบรรจุขวดอัตโนมัติ ซึ่งภายในมหาวิทยาลัยยังไม่มีน้าดื่มแบบบรรจุขวดที่เป็นตราของยี่ห้อของทางมหาวิทยาลัย การดำเนินงาน
วิจัยทาการสำรวจข้อมูลทางด้านการตลาด ผู้บริโภคน้าดื่มส่วนมากยินดีสนับสนุนให้มีการผลิตน้าดื่มในมหาวิทยาลัยราชภัฏเลย คิดเป็น 86.36 เปอร์เซ็นต์ สารวจการเลือกบริโภคน้าแบบบรรจุขวดของนักศึกษาและบุคคลภายนอก ผู้บริโภคนำ้ดื่มเลือกปัจจัยที่ราคาและการส่งเสริมการขายมากที่สุด ออกแบบโรงผลิตน้ำดื่มบรรจุขวดอัตโนมัติ ประกอบด้วย 1) ส่วนที่ทำให้น้ำบริสุทธิ์มีชุดระบบควบคุมใช้ในอุตสาหกรรมน้ำดื่ม 2) ส่วนผลิตขวดด้วยชุดเครื่องเป่าระบบลมแรงดันสูง มีเครื่องเป่าขวดอัตโนมัติ สำหรับผลิตขวด PET 3) ส่วนผลิต PET Pre-form และฝา มีเครื่องฉีด พลาสติกผลิต PET Pre-form และฝาขวด 4) ส่วนกรอกน้ำดื่ม ปิดฝาและติดฉลาก มเีครื่องบรรจุน้ำดื่มรวมถึงจัดโหลและห่อฟิล์ม ศึกษาข้อมูลด้านการเงิน ลงทุนปรับปรุงอาคาร ราคาเครื่องจักร ต้นทุนคงที่รวม 14,420,000 บาท วิเคราะห์ต้นทุนการดำเนินงานและวัสดุสิ้นเปลือง ค่าจ้างแรงงาน ต้นทุนผันแปรรวม 2.68 บาทต่อขวด จุดคุ้มทุนและระยะเวลาคืนทุนการผลิตน้ำดื่มบรรจุขวด ปริมาณจุดคุ้มทุนจำนวน 3,340,283 ขวด ระยะเวลาคืนทุน 4.64 ปี
This paper presents a feasibility study of a project to operate a bottled drinking water production plant in Loei Rajabhat University and distribute products under the university’s own brand. A market survey revealed that most consumers, accounting for 86.36%, are in favor of the project. According to a consumer preference survey, the majority of respondents, students and the public, attached most importance to price and promotional sale. A plant layout design is divided into 4 main areas: 1) water purification station operated by a standard control system widely used in the drinking water industry; 2) PET bottle production station employing an automatic blowing machine with high pressure; 3) PET preforms and cap production station employing a plastic injection machine; and 4) water filling, capping and labeling station employing a water filling, capping and labeling assembly line, together with a packing and film-wrapping machine. As for an analysis of financial costs, the total fixed cost (building renovation and machinery) averages out at 14,420,000 Baht ; the total variable cost (operating cost, supplies, and labor) is 2.68 Baht per bottle; and a break-even point and a payback period is 3,340,283 bottles and 4.64 years, respectively.