การศึกษาวิจัยรูปแบบการบริหารการจัดการศึกษาปฐมวัยในโรงเรียนเอกชน
มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบของการบริหารงานการจัดการศึกษาปฐมวัย
ในโรงเรียนเอกชน 2) สร้างและพัฒนารูปแบบการบริหารการจัดการศึกษาปฐมวัยใน
โรงเรียนเอกชน และ 3) ประเมินความเหมาะสมของรูปแบบการบริหารงานการจัดการ
ศึกษาปฐมวัยในโรงเรียนเอกชน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย แบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม คือ
กลุ่มที่ 1 การสร้างรูปแบบการบริหารงานการจัดการศึกษาปฐมวัยในโรงเรียนเอกชน
กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้เชี่ยวชาญ สาขาการศึกษาปฐมวัย ผู้ทรงคุณวุฒิด้านการบริหารการ
ศึกษา ครูวิชาการของโรงเรียนเอกชน และผู้มีส่วนเกี่ยวข้องกับการบริหารงานวิชาการ
โรงเรียน จำ นวน 15 คน กลุ่มที่ 2 การพัฒนารูปแบบการบริหารงานการจัดการศึกษา
ปฐมวัยในโรงเรียน เอกชน กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้บริหารโรงเรียนและครูผู้สอนในโรงเรียน
อนุบาลสายสัมพันธ์ จำนวน 26 คน กลุ่มตัวอย่างทั้ง 2 กลุ่ม ได้มาโดยการเลือกแบบ
เจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสัมภาษณ์ คู่มือการใช้รูปแบบการบริหาร
การจัดการศึกษาสำหรับการจัดการศึกษาปฐมวัยโรงเรียนเอกชนแบบสอบถาม และ
แบบประเมิน สถิติที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและ ร้อยละ
ผลการวิจัย พบว่า
1. องค์ประกอบของการบริหารการจัดการศึกษาสำหรับการจัดการศึกษา
ปฐมวัยโรงเรียนเอกชน ประกอบด้วย 7 องค์ประกอบ 46 ตัวบ่งชี้ โดยองค์ประกอบที่ 1ด้านหลักสูตรและการนำหลักสูตรไปใช้ ประกอบ
ด้วย 9 ตัวบ่งชี้ องค์ประกอบที่ 2 ด้านการจัด
ประสบการณ์เรียนรู้ประกอบด้วย 8 ตัวบ่งชี้ องค์
ประกอบที่ 3 ด้านการพัฒนาสื่อการเรียนการสอน
ประกอบด้วย 5 ตัวบ่งชี้ องค์ประกอบที่ 4 ด้าน
การวัดและประเมินผล ประกอบด้วย 7 ตัวบ่งชี้
องค์ประกอบที่ 5 ด้านการนิเทศภายใน ประกอบ
ด้วย 5 ตัวบ่งชี้ องค์ประกอบที่ 6 ด้านการวิจัยเชิง
ปฏิบัติการเพื่อพัฒนาคุณภาพการศึกษาในสถาน
ศึกษา ประกอบด้วย 5 ตัวบ่งชี้และองค์ประกอบที่
7 ด้านการพัฒนาระบบประกันคุณภาพภายในและ
มาตรฐานการศึกษา ประกอบด้วย 7 ตัวบ่งชี้
2. รูปแบบการบริหารการจัดการศึกษา
สำหรับการจัดการศึกษาปฐมวัยโรงเรียนเอกชน
ประกอบด้วย 6 ขั้นตอน มีองค์ประกอบย่อย 23 ตัว
บ่งชี้ ขั้นตอนที่ 1 การระบุเป้าหมาย 4 ตัวบ่งชี้ ขั้น
ตอนที่ 2 การจัดทำแผนกลยุทธ์ 6 ตัวบ่งชี้ ขั้นตอน
ที่ 3 การปฏิบัติงานตามแผนกลยุทธ์ 2 ตัวบ่งชี้ ขั้น
ตอนที่ 4 การส่งเสริมสนับสนุน กำกับติดตามนิเทศ
4 ตัวบ่งชี้ ขั้นตอนที่ 5 การตรวจสอบและประเมินผล
5 ตัวบ่งชี้และขั้นตอนที่ 6 การสะท้อนผล รายงานผล
การดำเนินงานและการนำผลการประเมินไปใช้
4 ตัวบ่งชี้
3. ผลการประเมินความเหมาะสมของรูป
แบบการบริหารการจัดการศึกษาปฐมวัยในโรงเรียน
เอกชน โดยภาพรวมมีความเหมาะสมอยู่ในระดับ
มาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า มีความเหมาะ
สมอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเฉพาะด้านการนิเทศ
ภายใน มีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมา ด้านการพัฒนา
ระบบประกันคุณภาพภายในและมาตรฐานการ
ศึกษา ด้านหลักสูตรและการนำหลักสูตรไปใช้ ด้าน
การวัดและประเมินผล ด้านการวิจัยเชิงปฏิบัติการ
เพื่อพัฒนาคุณภาพการศึกษาในสถานศึกษา ด้าน
การพัฒนาสื่อการเรียนการสอน และด้านการจัด
ประสบการณ์เรียนรู้ตามลำดับ
The research on early childhood
educational administration model in a private
school had three purposes as follows : 1)
to study the elements of early childhood
educational administration in the private
school, 2) to create and develop the early
childhood educational administration model
in the private school, and 3) to evaluate the
appropriateness of the early childhood
educational administration model. The
samples used in this research were divided into
2 groups based on two phases of research :
in the first phase, creating the Early Childhood
Educational Administration Model in the
Private School, the samples were 15 persons
from specialists in the program of Early
Childhood Education, BRU, the experts in
educational administration, academic teachers
of private schools, and stakeholders
of academic management of school. In the
second phase, developing the Early
Childhood Educational Administration
Model in the Private School, the samples
were 26 persons from school administrators and teachers of Saisamphan Kindergarten
School. The research instruments included
a set of questionnaire and an interview form.
The statistics employed for analyzing the
data were mean, standard deviation, and
percentage. The results of research were
as follows.
1. The early childhood educational
administration model for the private
kindergarten school comprised 7 elements
and 46 indicators. The first element, school
curriculum and implementation, consisted
of 9 indicators. The second one, learning
management, included 8 indicators. The
third element, the development of teaching
and learning media, comprised 5 indicators.
The fourth element, learning assessment
and evaluation, contained 7 indicators. The
fifth element, school internal supervision,
comprised 5 indicators. The sixth one, action
research for developing educational quality
in schools, consisted of 5 indicators. The
last element, developing internal quality
assurance system and educational standard,
included 7 indicators.
2. The procedures of constructing
and developing early childhood educational
administration model consisted of 6 steps
and 23 indicators. The first step, setting the
goals, included 4 indicators. The second
step, strategic plans making, consisted of
6 indicators. The third step, strategic plans
implementation, comprised 2 indicators.
The fourth step, promoting, supporting,
monitoring, following, and supervising, had
4 indicators. The fifth step, checking and
evaluating, contained 5 indicators. The last
step, reflecting, reporting, and implementing,
had 4 indicators.
3. The result of evaluating the
appropriateness of implementing the early
childhood educational administration model
in the private kindergarten school revealed
suitability for practice at a high level.
Considering each aspect, the researcher
found that all areas of the early childhood
educational administration model were
suitable at high levels, especially the internal
supervision gained the highest mean, which
were followed by the area of developing
internal quality assurance system and
educational standard, the school curriculum
and implementation, the assessment and
evaluation, the action research for developing
educational quality in schools, the
development of teaching and learning media
and finally, the learning management
respectively.