การนำนโยบายไปปฏิบัติสามารถแยกออกเป็น 3แนวทาง ได้แก่1)การนา นโยบายไป ปฏิบัติแบบบนลงล่าง เป็นแนวทางที่ให้ความสำคัญ ที่ตัวนโยบายและการควบคุมการนา นโยบายไปปฏิบัติโดยผู้กำหนดนโยบายมีความสำคัญ ต่อความสำเร็จต่อการนำนโยบายไปปฏิบัติหรือเรียกว่าแนวทางศูนย์กลางนโยบาย โดยนโยบายถูกกำหนดขึ้นจากส่วนบนและถูกแปลงไปสู่การปฏิบัติเพื่อให้ผู้ปฏิบัติระดับล่างนำไปปฏิบัติ2)การนา นโยบายไปสู่การปฏิบัติแบบล่างขึ้นบน เป็นแนวคิด ที่ให้ความสำคัญกับตัวผู้ปฏิบัติระดับล่างว่าเป็นผู้ที่มีอิทธิพลต่อความสำเร็จในการนา นโยบายไปปฏิบัติ มากกว่า การควบคุมจากเบื้องบน ทั้งนี้เนื่องจากผู้ปฏิบัติงานในพื้นที่ หรือเจ้าหน้าที่สามารถ ใช้ดุลยพินิจและใกล้ชิดกับ ปัญหามากกว่าส่วนบน และ3)การนา นโยบายไปปฏิบัติแบบผสมผสาน เป็นแนวทางการนา นโยบายไปปฏิบัติแนวทางใหม่ที่เกิดขึ้นมาทั้งนี้เพื่อหลีกเลี่ยงจุดอ่อนหรือข้อด้อยของทั้งสองแนวทาง ได้แก่ การนำส่วนที่เป็นจุดเด่นของแนวทางบนลงล่าง ซึ่งได้แก่ องค์ประกอบ การบริหารงานที่มีประสิทธิผลเป็นจุดเริ่มต้นหลังจากนั้น ไดนำ จุดแข็งของแนวทางล่างขึ้นบนและ องค์ประกอบจากตัวแบบหรือทฤษฎีอื่นมาผสมผสาน ทำให้เป็นที่มาของตัวแบบการนำนโยบาย ไปสู่การปฏิบัติที่เรียกว่าแนวทางแบบผสมผสาน
Policy implementation could be classified into three ways i.e. first, the Top-down Approach
which prioritized the policy contents and monitoring the policy implementation that the
policymakers prioritized success of its implementation or otherwise called the Policy Central
Approach. The top-down approach viewed that the policy has been made from the top and
transformed into practices so that the bottom level would apply it. Second, the Bottom-up
Approach was a concept prioritizing with the practitioners at the bottom level that they influenced
the success of its implementation rather than being monitored by the top. As such, the street level
bureaucrats or the front line workers could exercise their discretion and their intimacy with
problems rather than from the top. Third, the Hybrid Approach is the way to implement the policy
with new approach in order to avoid the weaknesses or the disadvantages of both approaches
above. This was to embrace the strength of the top-down approaches, which were the efficient
administrative components as the start. Then it was to integrate the bottom-up strengths and the
components of other model or other theories which would entail a model of implementing the
policy called a hybrid approach or an integrated approach.