การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาการจัดการเรียนรู้ทฤษฎีดนตรีเพื่อพัฒนาทักษะ
การเรียนรู้ตลอดชีวิตโดยใช้โครงงานเป็นฐาน 2) เพื่อศึกษาผลการจัดการเรียนรู้ทฤษฎีดนตรีเพื่อพัฒนา
ทักษะการเรียนรู้ตลอดชีวิตโดยใช้โครงงานเป็นฐาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้มาโดยการเลือกกลุ่ม
ตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive sampling) เป็นนักศึกษาระดับปริญญาตรีที่เรียนตามแผนการเรียน
ในภาคการศึกษาที่ 2 ปีการศึกษา 2559 ที่ลงทะเบียนเรียนในรายวิชาทฤษฎีการสอดทำนอง สาขาวิชา
ดนตรีศึกษา คณะครุศาสตร์ จำนวน 18 คน
ผลการวิจัยพบว่า 1) กระบวนการจัดการเรียนรู้โดยสอนแบบโครงงานเป็นฐาน ที่ประกอบด้วย
ขั้นการคิดและเลือกหัวข้อเรื่องโครงงาน การวางแผนโครงงาน การปฏิบัติโครงงาน การเขียนรายงาน
การนำเสนอผลงาน การแสดงผลงาน ส่งผลให้กลุ่มตัวอย่างมีความรู้ ความเข้าใจในกระบวนการการสอน
แบบโครงงานเป็นฐานได้อย่างเป็นระบบ มีประสิทธิภาพ 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของกลุ่มตัวอย่าง
โดยการสอนแบบโครงงานเป็นฐาน เมื่อเปรียบเทียบคะแนนเฉลี่ยก่อนและหลังเรียนพบว่า คะแนนผล
สัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน และคะแนนทักษะการเรียนรู้ตลอดชีวิตอยู่ในระดับดี
มาก
คำสำคัญ
การจัดการเรียนรู้ทฤษฎีดนตรี การสอนแบบโครงงานเป็นฐาน ทักษะการเรียนรู้ตลอดชีวิต
Abstract
The purposes of this research were to: 1) develop the process of the Music
theory learning process management using Project Based Learning; 2) study the results
of the Music theory learning process Management process using Project Based Learning.
The sampling groups of this research were 18 graduate students at the Faculty
of Education chosen by purpose sampling for the Second semester of academic year
2016.
The results of this research were as follows: 1) The process of Music theory
learning management of Project Based Learning subject consisted of the topics, planning
and project learning, data collection, write the project and results presentation
and booklet. The results of Music theory learning process management using Project
Based Learning which helped the sampling group students to get more effectives
knowledge well understood of the process of Music theory learning management
of Project Based Learning and get more efficacy and developed. The results of the
sampling group students using Project Based Learning was activities indicated that the
post-test achievement scores of the sampling group were significantly higher than the
pre-test and Lifelong Learning Skills in very good quality.
Keywords
Music theory learning Management, Project Based Learning, Lifelong Learning
Skills